Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Hemgårn
Hej!

Jag undrar vilka service-intervaller V70 2.5FT har och vilka som är stora och dyra. Är på gång att köpa en sådan bil som gått ca 8800mil. Vad lurar runt hörnet?

All erfarenhet uppskattas!
Jag läste något om att det var någon ventljustering vid 9000 eller så som kostar multum, men det vet säkert någon annan mer om.

/Martin
MartinS skrev:Jag läste något om att det var någon ventljustering vid 9000 eller så som kostar multum, men det vet säkert någon annan mer om.

/Martin
Ja det stämmer vid 9000 mil är det ventilkontroll
Och vid behov så tillkommer ev justering men den kostar inte multum utan lite mer ändå
För vad jag har märkt så behöver dom flesta ventiler justeras har vart med om att 16 av20 behövt justeras och då tillkommer även justerings brickor till priset
Så att få ett fast pris på denna service är inte direkt möjligt då man inte i förväg vet om det behöver justeras och hur många brickor som åtgår på just din bil

Om jag har förstått det hela rätt så är det inte alla 2,5FT motorer som skall justeras utan bara inom vissa åm och kan väl gissa att dessa åm som behöver justeras kommer att minska i attraktion

//Gooose
Ok! Tack! har en 2.5FT som gått 10600 mil nu så den servicen borde ju vara gjord! tack för svar!
Hemgårn skrev:Ok! Tack! har en 2.5FT som gått 10600 mil nu så den servicen borde ju vara gjord! tack för svar!
Den skall (om det skall göras på din bil) utföras vad 9000 mil mao 9",18",27",36",45",54" osv så det är ingen 1 gångs grejj

//Goose
På mitt ex My09 var det inget sånt skit
Hemgårn skrev:Hej!

Jag undrar vilka service-intervaller V70 2.5FT har och vilka som är stora och dyra. Är på gång att köpa en sådan bil som gått ca 8800mil. Vad lurar runt hörnet?

Vad är det för årsmodell på den du tittar på?
Ventilkollen/justering kom väl from MY10.
Noodles skrev:

my09 så då slipper jag den alltså om jag skulle köpa en 09:a. Bra att veta!
Hemgårn skrev:
Noodles skrev:

my09 så då slipper jag den alltså om jag skulle köpa en 09:a. Bra att veta!
Man kan ju säga att man slipper den och kanske den av någon anledning inte behövs på MY09, å andra sidan har bl a Taxi Stockholm haft jättemycket problem med sina 2,5FT (många är 09:or) och många 09:or har fått ny topp och annat. Någon exakt statistik är nog inte enkel att få fram men många bilar är det (har däremot inte hört om problem hos bilar med normalbilistmil). Jag skulle m a a vad som står i denna tråd dra öronen åt mig och det är väl inte som inte som man, för Volvo och andra märken, får mindre betalt för en etanol- än en ren bensinbil.
PH
Vårda v90 2025

Underredsbehandling (och självklart hå[…]

"omlackering av bilens tak och riktning av f&[…]

Värme i kupén laddhybrid

Om man endast får varmluft in i kupén[…]

Optimering

har labbat med boxar förr i tiden och kan s&a[…]