Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Svein
#641625
Vi har en ny husvagn;Adria Alpina 563 med LED lamper bak.Nå jeg kobler vogna til bilen "blinker" lampene og V70 melder om lampeproblem.Med en Kabe bak og med glødelamper er det ok. Er det belastningen som blir for liten med LED? Tips til problemløsning mottas med stor takk
Användarvisningsbild
av Camel
#641635
Välkommen till forumet!

Dina LED på husvagnen drar troligen för lite ström och TRM tror att belysningen är trasig. Se nedan hur denna typ av lampövervakning generellt fungerar. Prova om det går att byta några LED på husvagnen till samma typ fast med inbyggda motstånd (de brukar något felaktigt kallas Can-Bus). Om det inte går (eller hjälper) kan man parallellkoppla lämpligt motstånd med husvagnens belysning. Värdet på detta motstånd måste vara tillräckligt lågt för att strömmen genom motståndet och LED tillsammans blir över tröskelvärdet. Samtidigt vill man inte ha högre ström genom motståndet än nödvändigt eftersom det genereras värme. OBS! Alla eventuella ändringar görs i husvagnen och inte i bilen. Om man ansluter motstånden i bilen kan TRM felaktigt tro att släp finns och parkeringsvarnaren samt dimbakljuset avaktiveras.

Funktion lampövervakning:
Spoiler »
av Svein
#643962
Fikk en trivelig mail fra kundetjenesten på Volvo;Det finnes en løsning på dette. Du må bytte trailermodul art nr 31350479 og kabel art nr 31373184 . I tillegg så må det lastes ned en software , 30744326.
Så nu krysser jeg fingre og kjører på verstedet imorgen :D
av Svein
#644436
Svein skrev:Fikk en trivelig mail fra kundetjenesten på Volvo;Det finnes en løsning på dette. Du må bytte trailermodul art nr 31350479 og kabel art nr 31373184 . I tillegg så må det lastes ned en software , 30744326.
Så nu krysser jeg fingre og kjører på verstedet imorgen :D
:???: Dette er en mykvare som ikke finnes/er sluppet ennda?!Var beskjedet når jeg skulle hente bilen,men det sitter noen killer i Gøteborg og prøver og fixe dette nu :D
De overtok for verkstedet på Jessheim,og programmerte om på min bil :D Så etter noen timer online var bilen klar med en"beta"versjon. Virkelig fint med så engasjerte killer, på Jessheim og i Gøteborg. Så nu skal jeg bare hente husvognen :D
EGR kylare 2,0 D

Vill bara tillägga att priset du nämner […]

Då vart oljbyte utförd. Sil på h[…]

Däckslitage insidan.

Det var fel hjulinställning, fick justera in […]

Han nekar allt, att det inte vart så nä[…]