Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av tobson
Har i en tidigare tråd sökt hjälp angående klonk i framvagnen på vänster hjul.
Verkaren har provkört/lyssnat vid två tillfällen och så har verkstan haft bilen på lyften utan att ha hittat felet.
Jag har även själv samt med en duktig kompis sökt glappet.

Noteras kan att det klonkar mer då jag kör bilen själv utan passagerare fram!!!!!!!

Har någon samma fel????? ;-// ;-// ;-//

Bilen har gått 10400 mil.
av XC70kimmo
Hej.

Jag har exakt samma klonk ljud på min xc70 vänster fram. Hade bilen inne på volvo ca 3-4 veckor sen. Dom gick igenom hela framvagnen utan att hitta nått fel. Men jag börjar misstänka att dämparen fram börjar bli defekt.. Det är i alla fall riktigt jobbigt och lyssna på detta klonkande på vägar som är ojämna.. Jag hade hoppats att volvo verkstaden kunde hitta felet och byta lite delar men får nog leva vidare med detta tills nått ger sig
av Slezii
Hade samma problem på min S80, verkstaden hittade inte felet (var inne flera ggr) och efter mer än 1 år så konstaterades att styrleden på vänster sida glappar,den byttes och det blev helt tyst i bilen. Måste tilläga att styrleden kollades varje gång bilen var inne utan att kunna komma fram till att det var den som klonkade :-)-)
av Andis
Billigaste att börja med är att byta krängningshämmare.

Min klonka och hitta inget fel eller glapp. Byte krängningshämmare och helt tyst.

Med vänlig hälsning,
Andis
Användarvisningsbild
av Gurra82
jag har oxå haft problem med klonkade ljud på min sen bilen var ny, nu efter 9000 mil så märkte jag när jag skiftade mellan vinter och sommmarhjulen att jag hade lite glapp kl 9 och 3 på vänster framhjul (har inte haft något glapp där innan), påtalade detta inför servicen då jag trodde att det var styrled eller något sånt. Det var inte styrled utan ett inre styrstag, klonkadet försvann efter servicen iaf. Skall väl tilläggas att jag inte behövde betala styrstaget då de tydligen varit en del problem med dessa den senaste tiden. Min bil har ingen nybilsgaranti kvar. Gick ut dec 2011
av tobson
Nu har verkeren kollat bilen en tredje gång ute "på gården".
Han tycker att jag börjar med krängningshämmaren.
Den kostar ca 430kr utan rabatter som jag har på Mekonomen.
Jag byter den själv då det verkar lätt. :o
av tobson
Böt förra veckan stabilisatorstaget (krängniningshämmarlänken) men felet kvarstod!
Var åter på Volvo där en ny verkare tittade på bilen!
Fingertoppen på stötdämparens gängade ända å där fanns glappet när bilen gungades! :|

5600 för en stötdämpare samt hjulinställning!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! :shock:
Användarvisningsbild
av Anders E
Gurra82 skrev:jag har oxå haft problem med klonkade ljud på min sen bilen var ny, nu efter 9000 mil så märkte jag när jag skiftade mellan vinter och sommmarhjulen att jag hade lite glapp kl 9 och 3 på vänster framhjul (har inte haft något glapp där innan), påtalade detta inför servicen då jag trodde att det var styrled eller något sånt. Det var inte styrled utan ett inre styrstag, klonkadet försvann efter servicen iaf. Skall väl tilläggas att jag inte behövde betala styrstaget då de tydligen varit en del problem med dessa den senaste tiden. Min bil har ingen nybilsgaranti kvar. Gick ut dec 2011

Är det så att dom inre styrstagen är dåliga?
På min -08 finns ett litet glapp när du håller 9 och 3 på hjulet.
Trodde det var yttre styrleden men när jag tog loss denna så märker jag att glappet
sitter längre in, vänster sida.

Trodde det var styrväxeln men det glappar inget på andra sidan så
det bör väl vara inre styrstaget....

Eller vad tror ni?

[/quote] Är denna https://www.amazon.se/dp/B0[…]

Främre bussningar bakvagn V60?

Någon som köpt satsen, och har Art.nr?

Volvo 740 fördelare

Du kan ju till och med ha kvar fördelaren ist[…]

p-sim (mini sim) surf xc40

Bump! har du funderat på tex. Vimla eller[…]