Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av PeterKr
Jag köpte min S80 2.0F automat (2009) beg. med fasdt dragkrok. Jag missade dock att kolla släpvagnvikt innan köpet. När registreringspappren kom läste jag mycket förvånad att bilen får inte dra mer än 1000 kg. Kan det vara sant? kan det vara misstag? Finns det möjlighet att få upp släpvagnsvikten? På kroken står en maxlast på 2100kg.
Hänger den låga släpvagnsvikten ihop med att det är automatbil? Jag skulle behöva minst 200kg mer för mitt släp.
Skattevikt, kg: 1550
Tjänstevikt, kg: 1556
Totalvikt, kg: 2090
Sänkt totaltvikt, kg:
Max släpvagnsvikt, kg: 1000
Max släpvagnsvikt kg, obromsad: 750
Släpvagns maximala totalvikt vid B-behörighet, kg: 1410
Max sammanlagd bruttovikt, kg: 3090
Max lastvikt, kg: 534
Kopplingsanordning : KULA
Användarvisningsbild
av Camel
Verkar som max sammanlagd bruttovikt skiljer även på bilar som verkar vara lika. Se exempel nedan. På din bil är max sammanlagd bruttovikt 3090 kg och bilens totalvikt är 2090 kg. Då blir det 1000 kg kvar till släpet.

Här är två exempel på S80 2,0F manuell 2009:

HYR890
Spoiler »
AWF517
Spoiler »
Kolla här om begränsning av max sammanlägd bruttovikt:
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 03#p638403
Användarvisningsbild
av Camel
PeterKr skrev:Finns det möjlighet att få upp släpvagnsvikten?
Vet inte om det går att få totalvikten sänkt på bilen genom en reg.besiktning. Men om det går borde ju lite mer vikt kunna tillåtas för släpet så länge som inte max sammanlagd bruttovikt överskrids. Men då får man ju å andra sidan minska på bilens lastförmåga. Bara en tanke, går nog inte.
Det behövs ju inte för att få ner den sammanlagda bruttovikten, men det spelar ingen roll om det är så att bilen ändå har papper på att högsta tillåtna släpvagnsvikt är 1000 kg. Med en tjänstevikt på 1556 kg kan man ha ett släp på 1534 kg innan sammanlagda bruttovikten överstiger 3090 kg. Men bara under förutsättning att bilen varit godkänd för exempelvis 1500 kg släpvikt hade man haft någon nytta av det. Nu är ju istället bilens totalvikt + max släpvagnsvikt = maximal tågvikt, så det är ingen finess med det.
Användarvisningsbild
av Camel
TS bil har powershiftlåda och Volvo verkar anse att max sammanlagd bruttovikt får vara 3090 kg. Det baserar sig bl.a. på kraven från myndigheterna:

Personbil som tas i bruk den 1 januari 2005 eller senare skall ha vikter och dimensioner som fastställts enligt direktiv 92/21/EEG:
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/Lex ... 085:SV:PDF
3.3.3 Motorfordonet som drar en släpvagn skall kunna starta fordonskombinationen - lastad till sin högsta tillåtna belastningsmassa - fem gånger i en uppförsbacke med 12% stigning inom fem minuter.

Eftersom TS bil har totalvikt angiven till 2090 kg så begränsar Volvo släpvikten till max. 1000 kg, annars blir max. sammanlagd bruttovikt troligen för hög för att klara kravet på upprepade starter i uppförsbacke.

För en likadan bil med samma motor, fast med manuell låda, anger Volvo en max. sammanlagd bruttovikt på 3560 kg. Bilens totalvikt är nästan samma, 2060 kg. Volvo anger att bilen med samma motor, fast med manuell låda, får dra ett släp på max. 1500 kg (med E-kort). Det verkar som dubbelkopplingen i powershift inte tål kravet på upprepade starter i uppförsbacke lika bra som vanliga kopplingslameller. Motorn och bilmodellen är ju samma. Det som skiljer är växellådan.

Om det gick att reg.besikta TS bil med t.ex. 200 kg lägre totalvikt (=lägre lastvikt) och höja max. släpvagnsvikt med lika mycket så ökar ju inte max sammanlagd bruttovikt (bil+släp). Bilmodellen och motorn klarar ju tekniskt uppenbarligen mer än 1000 kg släpvikt. Begränsningen verkar ligga i att powershift inte klarar lika hög tågvikt som manuell låda. Men om tågvikten inte ökar så borde det inte tekniskt vara några problem.

Vet inte om man kan reg.besikta en lägre totalvikt för en bil. Men när man köper husvagn kan man i regel välja en och samma vagn med olika (lägre) totalvikter (=lägre lastvikt) för att det ska passa B-körkort och/eller bil. Men de blir ju knappt användbara i praktiken med t.ex. futtiga 50 kg lastvikt. Men det är en annan sak.

Här finns lite i ämnet att läsa:
http://www.husvagnochcamping.se/forum/h ... len-154258
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Precis, det är både motor och växellåda som är ultraklena i 2.0F Powershift och de tyar max 1000 kg.

Vw har ju klassat sin 2.0D med Powershift(DSG) till 2000 kg, sen har det ju dock medfört överhettade lådor vid ovarsam hantering.
Camel, du blandar ihop totalvikt och bruttovikt. Totalvikt är högsta tillåtna vikt, bruttovikt vad fordonet väger just nu.

Man kan mycket väl ha en bil som har exempelvis en tjänstevikt på 1500 kg och en totalvikt på 2000 kg, där max teknisk släpvagnsvikt är 1500 kg (råkar då också vara vad man får dra med B-kort efter den bilen), men där max sammanlagd bruttovikt är 3000 kg.
Det innebär att om du ställer ekipaget, bil och släp, på vågen får det vid varje givet tillfälle inte väga mer än 3000 kg tillsammans, men det är upp till dig om du lastar lite i bilen och har ett släp som är tyngre, eller tvärtom. Med full bil kan du inte ha ett släp tyngre än 1000 kg, men med mindre i bilen kan du ha ett tyngre släp.
Användarvisningsbild
av Camel
apersson850 skrev:Camel, du blandar ihop totalvikt och bruttovikt. Totalvikt är högsta tillåtna vikt, bruttovikt vad fordonet väger just nu.
Jag vet skillnaden mellan totalvikt och bruttovikt. Om jag var otydlig ber jag om ursäkt. Jag försökte bara motivera hur det borde gå att höja tillåten släpvagnsvikt på TS bil rent tekniskt.

Om biltillverkarens viktgränser är snävare än körkortsreglerrna medger, så gäller biltillverkarens viktgränser före körkortsreglerna. Om biltillverkarens viktregler ger större utrymme än vad körkortsreglerna medger, så gäller körkortsreglernas viktgränser före biltillverkarens.

Många biltillverkare utgår från en största möjliga tågvikt med hänsyn till kravet i regelverket på fordonskombinationens förmåga att klara bl.a. upprepade starter i uppförsbacke. Sedan drar de ifrån totalvikten på bilen och då erhålls den högsta tillåtna släpvagnsvikten. Rätt eller fel, men de flesta biltillverkare gör så. Detta gäller också TS bil. Max släpvagnsvikt som anges av biltillverkaren är en absolut gräns som inte får överskridas oavsett körkortsbehörighet B eller BE.

Men att reg.besikta så att man kan få en högre tillåten släpvagnsvikt ev. på bekostnad av lägre tillåten totalvikt (=lägre lastförmåga) på bilen för att bibehålla max tågvikt tror jag inte går pga av helbilsgodkännande eller andra administrativa omständigheter. Även om det rent tekniskt skulle vara ok inom rimliga gränser.

Bilmodellen S80 MY09 finns med olika motorer och växellådor. Max. tillåten släpvagnsvikt varierar mycket kraftigt. För t.ex. 2,0F manuell gäller 1500 kg (exempelbil med reg.nr. HYR890) och 2,0F auto (TS bil) gäller endast 1000 kg. Tillverkaren tillåter endast 3090 kg tågvikt för automat och 3560 kg för manuell. Det är bara transmissionen som skiljer mellan de båda bilarna i exemplet. Motor, kaross, fjädring, hjulupphängningar, bromsar, etc. är sannolikt lika på alla S80 2.0F MY09. Jag tolkar detta som att Powershift inte tål lika hög tågvikt som manuell. Bilmodellen i sig klarar hög tågvikt. Att Volvo anpassar max tillåten tågvikt efter förutsättningarna är i alla fall ärligt. Det är kanske inte alla biltillverkare som gör det.
Jag har i alla fall sett exempel på bilar där summan av bilens totalvikt och släpets totalvikt varit högre än högsta tillåtna sammanlagda bruttovikt. Med ett sånt arrangemang får man mer flexibilitet, då man kan tillåta ett tyngre släpfordon om bilen är lätt lastad.
Motorn tappar kraft och dör.

Ja motorlampan har tänds några gå[…]

Där är något som är tokeri p[…]

Elpriset

Jag har sett hur mycket abonnemangskostnaden till […]

gummilist

Hade tidigare en V60 MY20 under lite mer än e[…]