Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Familyman
Hej alla Volvoälskare!

Jag vet att elektronikkunskaperna hos somliga här i forumet är exceptionellt stora.
Därför vill jag nu så ett litet frö för att om möjligt kanske komma till klarhet med om min tanke kan vara en möjlighet.

Jag har elektriskt infällbara backspeglar på min V70 MY10.
Det jag undrar är om man på något sätt kan koppla backspeglarna till bilens ordinarie larm
för att på så sätt få larmet att dra igång om någon försöker bräcka ut backspegeln ifrån sitt infällda läge.
Ursprungligen dök tanken upp då jag upptäckte att någon mindre begåvad luffare hade gått lös på min backspegel.(se länk)
Det kommer kanske inte att förhindra att detta upprepas, men det kommer i alla fall inte att passera lika omärkt förbi.

Det jag undrar är alltså om detta ens är möjligt att genomföra, och i så fall på vilket sätt.

Tack på förhand!
/Familyman
Användarvisningsbild
av Guligan
Låter som en bra idé. Men bara det faktum att speglarna är infällda kan göra gott.
Mina infällda speglar var de enda som klarade sig en natt förra sommaren då jag hade parkerat på en gata i Sthlm.
Som vanligt i dagens bilar är det inte så mycket en fråga om elektronikkunnande, utan en programmeringssak. Möjligen kan det behövas en givare för att se om spegeln är infälld eller ej (av hur spegeln fungerar att döma tror jag inte det finns någon sådan), men sen är det bara en programmeringssak att lägga in denna funktion i larmet. Som ett alternativ kan man tänka sig att bygga in sådana givare och sedan koppla ihop dem med exempelvis huvgivaren eller dörrgivarna. Dörrgivarna brukar vara inbyggda i låsen numera, och kan vara svåra att komma åt. Men det går förstås en sladd till dem någonstans.
av Tarsiger
apersson850 skrev:Möjligen kan det behövas en givare för att se om spegeln är infälld eller ej (av hur spegeln fungerar att döma tror jag inte det finns någon sådan).
Eftersom infällning och utfällning av speglarna görs på samma sätt (samtidig tryckning på L- och R-knappen är det väl) borde det ju egentligen finnas en sådan givare - som alltså talar om åt vilket håll rörelsen ska ske när det inte skiljer sig i manövreringen?
Det räcker ju att man håller reda på det i något minne någonstans. Lyssnar jag på spegeln när den går in låter det som om motorn går tills den blir överbelastad, och sen stannar när drivdonet märker att det går tungt. Då förr att det finns en givare när den är fullt utfälld. Vilket ju också räcker för att få information om vilket håll spegeln ska köras på, för är den givaren påverkad ska spegeln in, annars ut, när knapparna trycks ner.
Men vill man larma på att någon drar ut dem en liten bit, när de är infällda, räcker det inte med en givare som säger att de är fullt utfällda.
Lufta koppling som inte går

Det är bara att fortsätta lufta tills de[…]

V60 sliter däck bak

Jag gissar på att det har med bilsläp a[…]

Liten ventil i gasspjället B230E

Byta till spjäll utan ventilen eller kör[…]

Ska man hårdra det finns det två sorte[…]