Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Som jag tolkat det får man dra 1800 kg med V70 2,4d (175hk) MY10 och 2000kg med motsvarande D5 (205hk).

Min fråga är om det är någon som vet om det går att typa om 2,4d så att man kan dra 2000kg med den efter att man har gjort en Polestar motoroptimering? För det borde ju inte skilja något på bilarna i övrigt? Eller är jag helt ute och cyklar?? ?:-/

Någon som vet?
får den dra 2000? är inte de bara awd som får de? kan ha fel det är så rörigt med drag vikter nu för tiden tex min 2,5ft får dra 1800 för den är aut medans en manuell bara får dra 1600
och alla v70n fick dra 1800 oavsett om det var en bi-fuel eller t5 så det var bättre förr :lol:
hollan skrev:får den dra 2000? är inte de bara awd som får de? kan ha fel det är så rörigt med drag vikter nu för tiden tex min 2,5ft får dra 1800 för den är aut medans en manuell bara får dra 1600
och alla v70n fick dra 1800 oavsett om det var en bi-fuel eller t5 så det var bättre förr :lol:
Ja, det är lite rörigt.. Jämförde med en V70 D5 205hk på blocket och den får dra 2000. Utan AWD, men automat.
bikerzx skrev:
Variosboy skrev:Går tyvärr inte.

Ok.. men då blir jag lite nyfiken.. Varför inte? Vad är det för skillnader på bilarna förutom motorn som gör att inte detta går? Någon som vet?
Tillverkaren, dvs volvo lämnar inte ut något intyg/certifikat som gör det möjligt att regga om.
Ett kanske aningen omoraliskt alternativ är att köra ändå, en gång i mitt liv har jag blivit stoppad för för tungt släp (1982), så länge man är medveten om säkerhetsaspekter och risker tycker jag det är en möjlighet.../PH
Visst går det alltid att chansa.

Dock bör du vara medveten om att polisen ofta har rätt bra koll på vilka kombinationer som är tillåtna och snabbt kan slå reg-nummret för att kontrollera. I vissa länder, t.ex. England har man till och med automtiserat kontrollen genom datorsystem som känner igen reg-nummret...

Jag har en bekant som relativt ofta blir stoppad med sitt boggiesläp som kräver E-kort i kombination med den bil han har. Lyckligtvis har han E-kort -- men han har blivit stoppad tillräckligt ofta för att jag som saknar E-kort inte gärna lånar hans släp.
Det är ju inte stoppandet som är den stora risken. Parkera släpet och betala böter är ju det värsta som kan hända där, åtminstone om det inte är upprepade förseelser.

Det värsta är om man råkar ställa till en olycka som får konsekvenser som kostar miljontals kronor. Nåt exploderar eller vad som helst. Försäkringsbolaget betalar, men sen vill de ha pengar av dig, eftersom du körde olovligt. Det kan bli dyrt, minst sagt.

Brandt har ju olika orter är nog olika beroen[…]

244 - Bälte bak

När min äldre dotter fick sitt körk[…]

Du säger att du kör Tesla men samtidig[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Ok tack för hjälpen så här l&[…]