Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har en V70 (D3) MY11 och det gnisslar och låter som f-n när man åker på ojämt väglag (ojämn asfalt) eller över gupp. Gnislar även lite vid minsta lilla ojämnhet i vägen eller när man svänger tvärt. Låter som man gnider två balonger imot varandra. Vet inte om det är stötdämpare eller om det gnisslar från bagageutrymmet. Någon mer som stött på liknande ljud och vet vad det kan vara?
Mitt förslag är att rengöra gummidel och plastbrickan. Höll också på med att smõrja men det samlar bara skit som torkar fast och ger sedan bara mera gnissel.
Nu torkar jag av dessa delar vid varje tvätt och inget gnissel sedan jag började med det för ca ett år sedan.
AndS skrev:Mitt förslag är att rengöra gummidel och plastbrickan. Höll också på med att smõrja men det samlar bara skit som torkar fast och ger sedan bara mera gnissel.
Nu torkar jag av dessa delar vid varje tvätt och inget gnissel sedan jag började med det för ca ett år sedan.

Intressant det där, jag smörjde för ett halvår sen och allt knäpptyst hittils. Kollade en 12-a i bilhallen vid tillfälle och där var infettat från början.
roadside skrev:
AndS skrev:Mitt förslag är att rengöra gummidel och plastbrickan. Höll också på med att smõrja men det samlar bara skit som torkar fast och ger sedan bara mera gnissel.

Intressant det där, jag smörjde för ett halvår sen och allt knäpptyst hittils. Kollade en 12-a i bilhallen vid tillfälle och där var infettat från början.
Pratar vi inte om två olika gummi/plastdelar men att kanske båda åtgärder löser gnisselproblem?
Både jag och Volvo la på fett vid låsbygeln men ljudet kom tillbaka efter en tid. Men jag var ute och körde på en grusväg och lyckades träffa en håla perfekt och direkt efter det så lätt det som en avgasrörsupphängning hade släppt. Stanna och kollade under bilen, men inget syntes och ljudet fanns kvar. Då kom tanken över mig att det kunde vara backluckan så jag bara öppnade och stängde den, ljudet var borta.
Började då fundera på orsaken och kom fram till att luckan kan hamna i olika lägen. Och med skitiga och sträva gummikuddar och plastbitar som den vilar mot (de som sitter i ytterkanterna) så rör den inte så mycket som behövs jämfört med karossen utan att det kan uppstå missljud t.ex. vid låsbygeln om backluckan hamnar i spänn istället för att flexa lite.
Rätt eller fel, det finns säkert flera sätt att lösa problemet eller symtomen med gnissel.
Ursäkta att jag väcker en gammal tråd till liv, men låter ljudet som i denna filmen? Börjar vid 14 sekunder ungefär, höj volymen för det är lågt inspelat.

[youtube]M9IuIJo6xJA[/youtube]
gurrish skrev:Ursäkta att jag väcker en gammal tråd till liv, men låter ljudet som i denna filmen? Börjar vid 14 sekunder ungefär, höj volymen för det är lågt inspelat.

[youtube]M9IuIJo6xJA[/youtube]

Tyvärr Precis samma ljud på min -08. Verkstan bytte dämpare bak, men inte hjälpte det!....

Någon som har en aning?
Nerrullat lästnät? Hade exakt samma gnissel (fågelkvitter), vilket efter långvarig och mödosam felsökning visade sig vara lastnätet. Gnisslade när det var nerrullat. Kan ju vara värt att kolla.
Dålig räckvidd XC60 -2026

Min XC60-25 kommer jag som bäst nästan 8[…]

Det sitter gumminstopp som ska ta emot/justera bak[…]

Har fått ungefärliga prisuppgifter nu[…]

HVO 100 för dyrt?

Tankade just upp sonens och min Mercedes 190d 2.5 […]