Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tänker du bara inom Volvos program eller generellt?
Jag specificerade min XC70 för att först och främst vara en bra dragbil.
Därav demonterbart drag (vill inte ha det att slåss med jämt), backkamera, automatisk nivåreglering, AWD och en dragstark motor med sansad förbrukning, alltså D5. Automatlåda för att dieslar ofta har ett rätt smalt bra vridmomentsområde. Fast D5 från 2012 är bättre än många andra dieslar jag kört, så den gå nog rätt bra att leva med även med manuell låda. Dock är automaten, när den är av typen med momentomvandlare, mycket smidig att finlira med, när man ska backa och så. Vill till att den är tillräckligt kyld, bara.
Tilläggas ska kanske att jag hamnar på ungefär 4000 mil per år och drar släp i snitt en gång i veckan.
Senast redigerad av 1 apersson850, redigerad totalt 0 gånger.
T4 för att den är grymt prisvärd och ok snabb.
D3 +55000, T5 något liknande.
En ordentligt mycket snabbare bil är ju först D5 och T6 och då blir det mycket dyrare... även i totalkostnad (fr a T6 förstås men även D5)
PH
T4 om man kör < 2000 mil/år.

D3 om man kör >2000 mil/år och är snål.

D5 om man kör >2000 mil/år och inte är snål eller har tjänstebil.

Helt klart kommer bensinbilar med rimlig förbrukning att ha ett bra andrahandsvärde om 3-5 år pga efterfrågan kommer att vara större än tillgången. Dieselbilar tvärtom, Volvo tjänstebilar med dieselmotor kommer att översvämma andrahandsmarknaden.
Ville ha en skön och lugn gubbil.
Så för första gången blev det en diesel och nu med Polestar 205hk/450Nm. Drar ibland kärra och den lata gubben kan nu bara gasa på när det så behövs.
Hellre en bra motor med kraft än en massa tillbehör som med ålder börjar krångla.
Jag ville ha en XC60 AWD bensinare, då blev jag förpassad till T6, vilket är en helt sagolik maskin.

Ju oftare jag tankar, desto roligare har jag haft:)

/Martin
Jag valde dieselsexa för att jag ville ha mer drag på låga och mellanvarv än en bensinsexa kan erbjuda. Ekonomiskt är det en ren förlustaffär men det skiter jag i när 400nm sätter in under 2000 rpm. En fyrcylindrig bil sätter jag mig inte i. Livet är för kort för burkigt skrammel som motorljud.
Elpriset

Vattenfall, 2023 sänkt till 16A, 2585kr 20[…]

Finns ju inget att spola på en manuell l&ari[…]

Registreringsskyltsbelysning var?

Nu har du fått många bra svar. Annars […]

AC problem V70 2016 D3

Då är det väl bara en felsökn[…]