Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Calva
Vid 20-mils körning med farthållare varav ung hälften 90 km resten 110 km, drog bilen 0,67 enligt färddator. Uppmätt bensinåtgång vid tankning, var bensinförbrukningen 0,77/mil. Enligt instruktionsboken ska den dra 0,55 vid landsvägskörning.

Före färden tankade jag fullt till pumpen slog ifrån, likaså efter färden.

Synpunkter på bensinförbrukningen
av hanss
Tycker att det låter väldigt väldigt bra.. Min d2 drar nästan lika mycket.. Fast diesel såklart..
av Rådlös
Färddatorn är inget precisionsinstrument. Det har fastslagits här på forumet många gånger. Att räkna fram förbrukningen vid tankning och vägsträcka är mer exakt. Spar kvittona eller skriv körjournal. Åtminstone så länge att du får en samlad statistik över en längre tid.
Användarvisningsbild
av Bosse78
Calva skrev:Vid 20-mils körning med farthållare varav ung hälften 90 km resten 110 km, drog bilen 0,67 enligt färddator. Uppmätt bensinåtgång vid tankning, var bensinförbrukningen 0,77/mil. Enligt instruktionsboken ska den dra 0,55 vid landsvägskörning.

Före färden tankade jag fullt till pumpen slog ifrån, likaså efter färden.

I dom farterna ligger jag på 0.7-0.75 med sommardäcken på, och det med en gammal 2.5T =D
av Lövet
Färddatorn är mycket mer exakt på bensinarna eftersom det inte finns någon separat värmare. På mina bensin Volvos har felmarginalen på färddatorn legat nånstans runt 5-8 cl per mil.
av crille1
Hej !

Vid liknande körning på landsväg så får jag en E85 förbrukning på ca 0,9. Det borde innebära att motorn är mer effektiv på
etanol än bensin. 0,9 E85 motsvarar ca 0,55 i diselförbrukning. Min är en T4F med manuell låda.

mvh CT
Användarvisningsbild
av V9097
Angående förbrukningsmätning bör man tänka på att bilens vägstäckemätare inte heller är så exakt. Den påverkas tex av däckslitage och ringtryck, samt däckens slip mot underlaget. Det kan också skilja några procent i rulldiameter mellan sommar och vinterdäck.

Hursomhelst tycker jag uppmätta 0,77 för en V70 T4 låter utmärkt :-)
av Linqid
Tre veckor med nya bilen avklarade, en T4 med Powershift. Första tanken nyss avverkad och trots relativt lugn körning inledningsvis så har den dragit ca 0.9 l/milen. Ingen katastrof med tanke på att bilen mestadels rullar kortare sträckor i Göteborg. Totalt sett toknöjd, himla komfortabel bil att köra! PS växlar fint dessutom och kombinationen motor/växellåda/bil känns överlag harmonisk om det inte är en racerbil man är ute efter.
Calva skrev:Vid 20-mils körning med farthållare varav ung hälften 90 km resten 110 km, drog bilen 0,67 enligt färddator. Uppmätt bensinåtgång vid tankning, var bensinförbrukningen 0,77/mil. Enligt instruktionsboken ska den dra 0,55 vid landsvägskörning.
Jag tror definitionen av landsväg är 90km/h.
Ökning av förbrukning kan vara 0,1l/min per extra 10km/h.
Gör om tetstet och kör aldrig över 90km/h och se vad som händer...

[/quote] Är denna https://www.amazon.se/dp/B0[…]

Främre bussningar bakvagn V60?

Någon som köpt satsen, och har Art.nr?

Volvo 740 fördelare

Du kan ju till och med ha kvar fördelaren ist[…]

p-sim (mini sim) surf xc40

Bump! har du funderat på tex. Vimla eller[…]