Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Hanzon
#631433
När jag parkerade bilen efter en kort runda så fick jag varning om låg batterinivå.
Körde 15mil igår så jag tycker att batteriet bör vara laddat.
Hur känslig är nivån innan varning - räcker det med någon tiondels volt under gräns?
Stämmer det att diesel kräver mer av batteriet vid start och att detta kan göra att varning kommer tidigare än på bensin?
Tacksam för svar.
av Rådlös
#631466
Det stämmer att en diesel kräver mer av batteriet, därför är dieselmotorer redan från början utrustade med större batterier och även större generator än bensinbilar.
Mät direkt på batteriet nästa gång du får ett sådant meddelande, så vet du hur det ligger till. Så länge det inte ligger under 11,6 volt så är det lungt.
Man mäter med stillastående motor (generatorn skall inte ladda när man mäter). Helst skall den ha stått still någon timma eller så.
Användarvisningsbild
av Hanzon
#631467
Tack!
av ChristerN
#631468
Ett batteri i vila som har 11,6V är oftast i princip slut.
Jag vet inte vid vilken nivå Volvo larmar men ett fullladdat batteri i vila ska ha ca 12,7 - 12,9V.
Enklast kan man använda följande nivåer för batterier i vila sedan minst en timme och vid 20 grader C:
12,7-12,9 100%
12,4-12,6 75%
12,1-12,3 50%
11,8-12,0 25%
11,5-11,7 Tomt
Användarvisningsbild
av Vojje
#631470
Rådlös skrev: Så länge det inte ligger under 11,6 volt så är det lungt.
Allt under 12 Volt är att betrakta som totalt urladdat. När du mäter batterispänningen bör batterikablarna dessutom kopplas bort om du vill ha ett mer exakt värde. I annat fall kan du lägga på ca 0.2V på det värde du får.
Användarvisningsbild
av Camel
#631488
Batteriets laddningsstatus är inte enkel att avgöra enbart på polspänningen. För att kunna lita på polspänningen måste batteriet ha vilat en bra stund och hänsyn till temperaturen måste tas. Det är sällan det går i bilar. På en del varianter av senare MY finns därför även en BMS (battery monitoring sensor) som komunicerar med CEM via LIN och som tillför ytterligare övervakning av ström till/från batteriet, batterispänning och temperaturen. Denna matas direkt från batteriet och mäter därför exakt polspänning nära batteriet utan spänningsfall och strömmen genom minuskabeln. Sensorn sitter direkt ovanför batteriet och mäter därigenom även omgivningstemperaturen runt batteriet. Sensorn möjliggör exaktare kontroll av laddningen m.a.p. polspänning, temperatur, last, osv. Statistikmöjligheter som t.ex. hur många laddningar/urladdningar som skett och om batteriets gränser överskridits kan man också få. Eftersom mätningen är ganska exakt och sker nära batteriet kan man genom strömändringar och spänningsändringar avgöra batteriets interna impedans som ytterligare kan användas för att optimera laddningen t.ex. om batteriet blivit kraftigt urladdat då generatorns spänning kan begränsas något för att förhindra kraftiga strömrusningar vid laddningens början. Impedansen kan även säga lite om batteriet är friskt eller inte. Och inte minst kan sensorn avgöra batteriets laddningsstatus vid urladdning med avstängd motor för att förhindra skadlig urladdning. Eftersom sensorn kommunicerar med CEM kan elförbrukare slås ifrån automatiskt när batteristatus så kräver.
Användarvisningsbild
av Vojje
#631493
Camel skrev:Batteriets laddningsstatus är inte enkel att avgöra enbart på polspänningen.
Vill man vara lite mer exakt får man mäta elektrolytens densitet i varje cell och översätta den till en spänning (ca 2.1V/cell) och dessutom jämföra skillnaden mellan cellerna, som ska vara så liten som möjligt.
av Tartryffel
#631500
Camel skrev:Batteriets laddningsstatus är inte enkel att avgöra enbart på polspänningen. För att kunna lita på polspänningen måste batteriet ha vilat en bra stund och hänsyn till temperaturen måste tas. Det är sällan det går i bilar. På en del varianter av senare MY finns därför även en BMS (battery monitoring sensor) som komunicerar med CEM via LIN och som tillför ytterligare övervakning av ström till/från batteriet, batterispänning och temperaturen. Denna matas direkt från batteriet och mäter därför exakt polspänning nära batteriet utan spänningsfall och strömmen genom minuskabeln. Sensorn sitter direkt ovanför batteriet och mäter därigenom även omgivningstemperaturen runt batteriet. Sensorn möjliggör exaktare kontroll av laddningen m.a.p. polspänning, temperatur, last, osv. Statistikmöjligheter som t.ex. hur många laddningar/urladdningar som skett och om batteriets gränser överskridits kan man också få. Eftersom mätningen är ganska exakt och sker nära batteriet kan man genom strömändringar och spänningsändringar avgöra batteriets interna impedans som ytterligare kan användas för att optimera laddningen t.ex. om batteriet blivit kraftigt urladdat då generatorns spänning kan begränsas något för att förhindra kraftiga strömrusningar vid laddningens början. Impedansen kan även säga lite om batteriet är friskt eller inte. Och inte minst kan sensorn avgöra batteriets laddningsstatus vid urladdning med avstängd motor för att förhindra skadlig urladdning. Eftersom sensorn kommunicerar med CEM kan elförbrukare slås ifrån automatiskt när batteristatus så kräver.
Har batterier impedans? Det är väl bara växelströmskretsar som har det?
Användarvisningsbild
av Camel
#631516
Batterier uppvisar en inre resistans vid laddning/urladdning med ren likström. Om rippel (t.ex. från generatorns laddningsström) finns kan man säga att batteriet uppvisar en inre impedans. Likaså vid mycket branta strömändringar. I de allra flesta fall kan man bortse från detta.

Är samma typ av kontakt till sidoblinkers, en[…]

Mottagare sitter i innerspegeln om jag minns.

XC60 2026 pureläge

Modeller fram till ~22 med 11,6kWh batteri har b[…]

Vet inte vad det sitter för glödlampor m[…]