Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Om någon vecka ska vi till Sverige och hämta ut den nya bilen, S80 D5a. Innan vi åker tillbaka hit (Estland) så ska den in på Polestar-optimering. Nu till frågan, enligt säljaren av bilen så ska det inte vara några problem att ha den optimerad här, dock så gav inte säljaren det mest förtroendegivande intrycket så jag är lite tveksam. Vid en eventuell uppdatering, resetning etc. av bilen här i Estland, finns det risk att Polestar-optimeringen försvinner? Jag hörde att Volvo-verkstäder connectar till Volvos huvudserver för att ladda ner mjukvara osv och att det är därför det inte är några problem att uppdatera bilen i Sverige - för att Polestar-optimeringen redan ligger på servern registrerad på bilens regnummer. Kommer dom att kunna se, här i Estland, att den har/hade Polestar-optimeringen och kommer dem i det fallet lägga in den?

Tack i förhand! :D

Edit: borde kanske tillägga att bilen kommer optimeras med exportskyltar, men optimeringen kanske registreras på VIN-numret också?

Edit 2: och att Polestar inte finns här i Estland, argh
S80V8AWD skrev:Hej!

Om någon vecka ska vi till Sverige och hämta ut den nya bilen, S80 D5a. Innan vi åker tillbaka hit (Estland) så ska den in på Polestar-optimering. Nu till frågan, enligt säljaren av bilen så ska det inte vara några problem att ha den optimerad här, dock så gav inte säljaren det mest förtroendegivande intrycket så jag är lite tveksam. Vid en eventuell uppdatering, resetning etc. av bilen här i Estland, finns det risk att Polestar-optimeringen försvinner? Jag hörde att Volvo-verkstäder connectar till Volvos huvudserver för att ladda ner mjukvara osv och att det är därför det inte är några problem att uppdatera bilen i Sverige - för att Polestar-optimeringen redan ligger på servern registrerad på bilens regnummer. Kommer dom att kunna se, här i Estland, att den har/hade Polestar-optimeringen och kommer dem i det fallet lägga in den?

Tack i förhand! :D

Edit: borde kanske tillägga att bilen kommer optimeras med exportskyltar, men optimeringen kanske registreras på VIN-numret också?

Edit 2: och att Polestar inte finns här i Estland, argh
Inga problem! Ändringen sker i mycket riktigt i Volvos huvudserver och det kan inte verkstaden påverka, oavsett vilket land du är i. Regnr har inget med bilens id att göra i detta sammanhang, det är VIN som gäller. Får du din ÅF i Sverige att uppdatera bilen till Polestar så kommer den att forsätta vara det även i Estland. Det jag inte är säker på är om ÅF får ladda Polestar på bil avsedd för export till land som "inte har Polestar"?
Hej!

Tack för svaret och det var mycket riktigt precis som du sa, vi fick prata med en kille som hade superkoll på det hela och enligt honom så skulle det inte heller vara några problem som helst problem med uppdatering utomlands etc. Att ladda in Polestar fast bilen var avsedd för export var inte heller det några problem. Mecken (som inte verkade ha så bra koll, visste knappt att vi skulle få ett intyg om att optimeringen var utförd) frågade om vi hade ett registreringsnummer, men då vi förklarade som det var så sa han att det inte var ett måste, det skulle bara göra så att han hittade bilen snabbare i registret eller något sådant. Då vi efter lite grävande hittade ett ytterst tillfälligt regnummer så gav vi denna det och allt funkade finemang!

Det enda som man kan klaga lite över var att vi bara hann köra max en kilometer innan optimeringen utfördes, vi kunde med andra ord inte själva få en uppfattning om den där mjukvaran som är värd sin vikt i diamanter trilioner-biljoners gånger om gav någon faktisk uppfattningsbar effekt eller ej. Men konstigt vore det väl annars kan man tycka!

Hittills, med bilen i vår egendom i hela ~35 timmar, så fungerar allt galant..! Nu är det bara att hålla tummarna för att det fortsätter så :wink:

Där är något som är tokeri p[…]

Elpriset

Jag har sett hur mycket abonnemangskostnaden till […]

gummilist

Hade tidigare en V60 MY20 under lite mer än e[…]

Däck dimensioner

15 tums 65or har mindre diameter än 17 tums 4[…]