Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av olofgeo
Ätligen sommardäcken på.,men bilen hade varit på service med framhjulen avmonterade,det var ett h....vete att få loss bultarna ,efter att hoppat på långa (1m) spärrskaftet fick jag loss bultarna,hur mycket moment är det?
Verkstäderna skiter fullständigt i bultmoment utan drar så mycket det går med maskin...ansvarslöst!!
Jag antar att fler har råkat ut för detta,att byta däck vid vägkanten skulle vara omöjligt.
av Rådlös
Dragmomentet beror på om det är stål eller alufälgar. Alu tål mindre. Men momentet brukar ligga runt 100 Nm +/- 10 Nm. Men detta står bl.a i instruktionsböckerna. Har du köpt alufälgar separat så tycker jag det borde följa med en upplysning om rätt dragmoment.
av loyd
olofgeo skrev:Ätligen sommardäcken på.,men bilen hade varit på service med framhjulen avmonterade,det var ett h....vete att få loss bultarna ,efter att hoppat på långa (1m) spärrskaftet fick jag loss bultarna,hur mycket moment är det?
Verkstäderna skiter fullständigt i bultmoment utan drar så mycket det går med maskin...ansvarslöst!!
Jag antar att fler har råkat ut för detta,att byta däck vid vägkanten skulle vara omöjligt.

du är inte ensam .... för många år sen när min v70n var inne på länkarmsbyte båda sidor fick jag ha 1m rörbit på krafthandtaget samt att vi var 2 ( TVÅ ! ) man på 90 pannor var som gungade på röret/ skaftet
Användarvisningsbild
av kebabpizza
Jag har haft samma problem tidigare (de få gånger jag lämnar bilen på verkstad), och när jag nämnde detta för verkstadskillen sa han bara att det är för säkerhetsskull de drar fullt utan momentbegränsning, eftersom det hade inträffat incidenter med felställda/felaktiga momentverktyg (läs: de orkar inte bry sig).

Själv har jag löst problemet genom att köpa en muttermaskin värd namnet (lossdragningsmoment 1054 nm :) )
Användarvisningsbild
av Vojje
kebabpizza skrev: Själv har jag löst problemet genom att köpa en muttermaskin värd namnet (lossdragningsmoment 1054 nm :) )

Starka handleder :shock: .
Användarvisningsbild
av StringerBell
loyd skrev:
olofgeo skrev:Ätligen sommardäcken på.,men bilen hade varit på service med framhjulen avmonterade,det var ett h....vete att få loss bultarna ,efter att hoppat på långa (1m) spärrskaftet fick jag loss bultarna,hur mycket moment är det?

du är inte ensam .... för många år sen när min v70n var inne på länkarmsbyte båda sidor fick jag ha 1m rörbit på krafthandtaget samt att vi var 2 ( TVÅ ! ) man på 90 pannor var som gungade på röret/ skaftet
Bild

Klarar bultarna utan svett. Jag förstår inte varför inte alla har en sådan.
Användarvisningsbild
av #27
Vojje skrev:
kebabpizza skrev: Själv har jag löst problemet genom att köpa en muttermaskin värd namnet (lossdragningsmoment 1054 nm :) )

Man behöver inte ha så starka handleder för en maskin som väger 2kg :D .
Användarvisningsbild
av kebabpizza
Vojje skrev:

Nae.. Det är ju maskinen som gör jobbet :)
C20 D2 Bult till remskiva gått av

Nog inga problem men du behöver värma[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Har en nissan micra k11 1998 som tappar kraft och […]

Hittade du felet med lampan i lastutrymmet? Jag ha[…]

Tryckslang v70 D5

Hej, undrar om någon vet vad nedre delen av […]