Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av xc70D52011
Har en XC70 modellår 2011 där vi har problem med ett vinande ljud (svårt att lokalisera var det exakt kommer ifrån). Vi har haft problem med ljudet sedan bilen var ny.Ljudet uppkommer ofta när bilen har stått en längre tid - t ex natten över. Ljudet är antingen konstant eller uppkommer när man gasar eller släpper på gasen. Ljudet hörs inte när man kör på motorväg (vilket ju kan vara pga det högre motorljudet). Ljudet uppkommer periodvist.

Har inte problem med gnisslande bromsar eller vindsus.

Kan detta vara ett problem i transmissionen? Eller något annat?

Har haft bilen på verkstad en gång men ljudet framkom dessvärre inte då.
Kan kanske vara något liknande som jag hade på en XC70 2008. Verkade komma från växellådan (aut). Hördes ibland men ganska sällan. Jag har hört att en växellåda av denna modell periodvis kan ge denna typ av ljud ifrån sig utan att något egentligt fel föreligger.

Har inte hört något från min nuvarande vagn en XC70 2010 aut.

Problemet med denna typ av symptom är de sällan visar sig när en mekaniker finns i närheten.

Vänliga hälsningar

Henry
av Gaus
Jeg har også samme lyden på min XC70 -11 aut. Bilen har nå gått 2000 mil og lyden har vært der siden bilen var ny. Men siden vi har 5 års garanti i Norge har jeg ikke bekymret med så mye over det.
av Maccie
Har XC70 D5 AWD Aut -11.

Inga som helst tendenser till något sådant som du beskriver.

Så det måste vara individrelaterat.
C20 D2 Bult till remskiva gått av

Nog inga problem men du behöver värma[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Har en nissan micra k11 1998 som tappar kraft och […]

Hittade du felet med lampan i lastutrymmet? Jag ha[…]

Tryckslang v70 D5

Hej, undrar om någon vet vad nedre delen av […]