Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Enzo
Den fyrhjulsdrivna är roligare än vilken framhjulsdriven V70 som helst så fort det är lite halt, och även annars med för den delen.
av sweborn
Beror på vad som ingår i körglädje för dig. Jag jämförde en XC70 D5 AWD mot en Audi A6 Avant 2.0 TDI och kom fram till att Volvon erbjöd mer kärglädje eftersom bilen:

- gick tyst och fint istället för irriterande bullrigt
- spårade inte som en tok, tvärtom gick den stabilt och ignorerade vägens ojämnheter
- hade inte en totalt meningslöst hård fjädring
- hade en motor värd namnet istället för en motorsåg under huven
- inte hade stolar med irriterande små men hårda sidostöd att sitta och skava låren mot.

Beror ju på vad det är för sorts väg man rullar på också, hade jag kört Audin på en liten landsväg med 70 skyltar hade jag kanske uppskattat den mer, men nu kör jag i princip enbart lugnt och fint rakt fram på större vägar.

En V60 D5 AWD Automat däremot är betydligt roligare att köra oavsett situation än min XC70 enligt min uppfattning. Men där kommer aktuella familjefaktorer in och stör bilden.
Användarvisningsbild
av len
Speciellt rolig är den inte, men ganska trygg att köra. Vill jag ha roligt, tar jag frugans lilla bmw!
av pirro
Har en ny XC70 som lånebil nu när min V70 är inne för reparation.

Mina reflektioner

- Aldrig en XC70 utan AWD eller D5
- D3 på tok för svag för denna bil
- Mycket mer "vinglig" än en normal V70, rent av dålig väghållning
- Väldigt bullrig med dubbade vinterdäck
- För mjuk i fjädringen
Användarvisningsbild
av StringerBell
Jag är en stark förespråkare för en utvidgning av begreppet "körglädje". För mig kan det absolut vara körglädje att "glida omkring" i vad många skulle kalla gungig fjädring och okänslig, vevig, styrning. Hård fjädring, lågprofildäck, direkt styrning, hårda, skålade säten - det är inget jag sätter högt på listan.
C20 D2 Bult till remskiva gått av

Nog inga problem men du behöver värma[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Har en nissan micra k11 1998 som tappar kraft och […]

Hittade du felet med lampan i lastutrymmet? Jag ha[…]

Tryckslang v70 D5

Hej, undrar om någon vet vad nedre delen av […]