- mån 05 mar 2012, 22:03
Funderar på att köpa en Volvo V70 II diesel.
Har kört en 2008 V70 II 2,4D aut och tycker det är en otroligt fin bil på alla sätt men förbrukningen landsvägskörning ligger på 0,65l/mil och blandad körning ca 0,78 l/mil samt i stan över 0,88 l/mil. Skatten är hög och försäkringen ligger på nästan 6000 kr/år. Kamremmen ska bytas vid 18000 mil eller tio år.
Om man väljer en manuell blir förbrukningen lägre och skatten lika så.
Är det någon som vet något om V70 2,0D. Har inte kört en sådan ännu men ska testa vid tillfälle för att känna på motorn.
När ska kamremmen bytas på en 2,0D?
Vilken förbrukning kan man vänta sig på denna motor?
Är det en volvomotor eller är det en Peugeot eller nått annat?
Problem som är vanliga eller är att förväna sig med dessa motorer?
Partikelfiltret ska det bytas och vid vilka miloch kostnad kan man räkna med för det?
I övrigt är det nog samma bil eller?
Vad har ni för erfarenheter kring dessa två alternativ av bil. Jag gillar modellen i sig men är lite osäker på motorvalet så där av ställer jag frågan i detta forum för en vägledning inför mitt val.
Tack på förhand
/Peter
Har kört en 2008 V70 II 2,4D aut och tycker det är en otroligt fin bil på alla sätt men förbrukningen landsvägskörning ligger på 0,65l/mil och blandad körning ca 0,78 l/mil samt i stan över 0,88 l/mil. Skatten är hög och försäkringen ligger på nästan 6000 kr/år. Kamremmen ska bytas vid 18000 mil eller tio år.
Om man väljer en manuell blir förbrukningen lägre och skatten lika så.
Är det någon som vet något om V70 2,0D. Har inte kört en sådan ännu men ska testa vid tillfälle för att känna på motorn.
När ska kamremmen bytas på en 2,0D?
Vilken förbrukning kan man vänta sig på denna motor?
Är det en volvomotor eller är det en Peugeot eller nått annat?
Problem som är vanliga eller är att förväna sig med dessa motorer?
Partikelfiltret ska det bytas och vid vilka miloch kostnad kan man räkna med för det?
I övrigt är det nog samma bil eller?
Vad har ni för erfarenheter kring dessa två alternativ av bil. Jag gillar modellen i sig men är lite osäker på motorvalet så där av ställer jag frågan i detta forum för en vägledning inför mitt val.
Tack på förhand
/Peter
Senast redigerad av 1 Lövet, redigerad totalt 0 gånger.
Anledning: rubrik