Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mikaoj
Jag köpte bilen 27 januari iår. ca 1 månad sen på göteborgs Metrobil ab.

Har alltid tyckt att bilen låtit lite konstigt , men jag har aldrig ägt en v70 2,0d innan så inte tänkt mer på det.

Men i torsdags så var jag in på service med bilen, och där uppmärksammade mekanikern att det var generatorn som lät konstigt och att det var ett lager som var dåligt.

Jag köpte bilen begagnad av Metrobil Ab i göteborg och ringde och berättade vad som hade hittats på servicen, och jag tycker att det dom som ska stå för kostnaden, Men det tyckte inte bilfirman.

Hur ska man gå vidare? Går det byta bara lager i generatorn eller måste hela bytas? kostnad?

Vad är det för benämning på denna generator? tänkte om man skulle kolla på skroten.
Senast redigerad av 4 mikaoj, redigerad totalt 0 gång.
av Aldhissla81
Tycker du ska läsa konsumentköpslagen. Där någonstans står det att man alltid har garanti då man köper från bilhandlare, dock vet jag inte hur lång. Sen å andra sidan kan ju dom hävda att ljudet fanns där då du köpte bilen, då ligger ju ansvaret på dig
av erikgxx
Har också en 2.0D ( 2009). Lager i generatorn rasade i höstas. Mätarställningen borde ha varit ca 12-12500 mil. Man bytte hela generatorn. Vet inte vad detta kostade eftersom det är en tjänstebil. Det verkar ju vara något som "går sönder" på denna modell!!
av mikaoj
Jag tycker också att det är ett garantiärende.men är det något man kan få nån slags goodwill av Volvo. Med tanke på att Metrobil ab inte vill stå för kostnaderna.

Och än fast jag anmäler ärendet till ARN så kan dom ju ändå inte kräva företaget på pengar, då måste man ta in advokat osv.

Om det är ett vanligt fel som inträffar på denna modell så tycker man ju att det är ett tillverkningsfel.

Läste att några med v50/s40 ochkså haft problem med generatorerna

Jag pratade med en kille som är expert inom området generator/startmotor, han sa att en generator minnst ska hålla 20-25000 mil.

mvh

mvh
av Tartryffel
Herregud, det är inget att snacka om. Det där ska säljaren stå för, absolut solklart fall. Du ska verkligen inte behöva försöka få det som goodwill från Volvo. Det är i så fall Metrobil som får ta den biten.
När det gäller rättsprocess osv så är det enormt långt fram. Du har allt på din sida här, om Metrobil nekar så ringer du till din kommuns konsumentvägledare så kommer de att hjälpa dig. I första hand med en skarpare kontakt med Metrobil, i andra hand med att genomföra en process.
av mikaoj
Tartryffel skrev:Herregud, det är inget att snacka om. Det där ska säljaren stå för, absolut solklart fall. Du ska verkligen inte behöva försöka få det som goodwill från Volvo. Det är i så fall Metrobil som får ta den biten.
När det gäller rättsprocess osv så är det enormt långt fram. Du har allt på din sida här, om Metrobil nekar så ringer du till din kommuns konsumentvägledare så kommer de att hjälpa dig. I första hand med en skarpare kontakt med Metrobil, i andra hand med att genomföra en process.

Jag har nu försökt maila och ringa Göteborgs Metrobil AB men ingen svarar varken på mail eller telefon. Det känns ganska genomskinligt vem som har rätten på sin sida. Man blir så grymt less på sådana här skojare, man köper en bil på en bilaffär för att man ska få lite mer säkerhet i köpet,

Allt är frid och fröjd ända till något går sönder, då vänder dom ryggen till. :evil:

Jag har kontaktat kommunens konsumentvägledare och jag har gått vidare till allmänna reklamationsnämden och hoppas på att jag fårhjälp den vägen

fortsättning följer...
Ljud vid kallstart

Vet någon om detta stag/turbo åtgä[…]

Varvtal motortemp är bara två exempel […]

Efter att jag bytt kamremmen senast så sitte[…]

På sådana GDS hallar då lyftplat[…]