Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av LasseL
Hej,

är det någon som varit med om spricka i bakrutan?

Nu har jag haft min begagnade MY11 i två månader och såg helt plötsligt att
jag har en ca. 10 cm lång spricka precis mitt på bakrutan (rakt ovanför torkarfästet).

Den är svår att se om inte lyser faller riktigt, men jag _tror_ jag skulle sett den om den var där när jag köpte den.

Jag har elektrisk baklucka (om det skulle spela någon roll...).

Vad tror forumet, går det på garanti (har fortfarande nybilsgaranti)?
av Rådlös
Har du garantin så är det väl inget att fråga om. Kör till närmaste Volvoverkstad och fråga direkt där. Då måste du ju få ett korrekt besked.
Användarvisningsbild
av gooose
Om du har en spricka i bakrutan så har du förmodligen laminerade rutor runt om Med samma princip som Vindrutan (laminerat glas är 2 st glas skivor som är ihopsatta)
Kan du se om det är yttre eller inre glaset som är sprucket

om du gör så att du följer sprickan så kommer förmodligen att se en liten krater någon stans längs sprickan mao ett stenskott synes på det yttre glaset och man får kolla från utsidan

Eller så har någon stängt luckan med något som tagit i rutan och på detta sätt orsakat sprickan och då ser man detta tydligast från insidan

Detta är dom 2 vanligaste orsakerna till sprickor i laminerade rutor en yttre åverkan från någon av sidorna

//Goose
av LasseL
Tack för svar Goose!
Det är yttre laget som är sprucket, jag kan känna det utifrån men inte inifrån.
Men jag glömde skriva att sprickan startar längst ned, vid kanten.

Här ska jag försöka lägga in en bild:
Bild

Ska dra till Volvo i morgon och se vad dom säger....
Användarvisningsbild
av Guligan
Jag har också fått en spricka på min V70, men den går horisontellt från vänster in emot mitten av rutan.
Och yes, det är laminerade...
av LasseL
Har du pratat med Volvo om den?
Med MY11 har du väl fortfarande garanti?
av Tartryffel
Garanti täcker ju inte en spräckt ruta hur som helst. Får du ett stenskott t.ex, så spelar det ingen roll om bilen är en timme gammal.

Garanti har man mot fabrikationsfel. Mycket möjligt att den här sprickan beror på det men som någon skrev - om den uppstått pga något utifrån kommande så är det inte Volvos fel. Bara din otur att det händer på en så ny bil.
Användarvisningsbild
av Guligan
Nej, jag såg skadan nyss och har ännu inte undersökt varifrån den kommer. Kan däremot inte påminna mig om att luckan blivit skadad inifrån.
av LasseL
Var inne på verkstaden nu på morgonen. De tog bilder och skulle skicka in till Volvo för "behandling".

Och jag är enig med Tartryffel. Frågan är om det är fabrikationsfel. Därför min undran på forumet om det har hänt andra...

Jag fick en parkering med laddbox idag. Slipper g&[…]

Byta kylare?

Gäller en V70 XC 2,4T automat Måste ma[…]

Med andra ord aldrig. Har skrivit flera gå[…]

Jag gjorde det själv på en V60 för[…]