Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Knight8806
Jag har en S40 2.0D 136 hk 320 Nm 4 cylindrig MY07. Den låter något högt också, även vid tomgång. När dieselvärmaren går på låter det ännu mer, men det är normalt. Var glad att den morrar lite, hehe... :D
av mikaoj
Knight8806 skrev:Jag har en S40 2.0D 136 hk 320 Nm 4 cylindrig MY0 :D 7. Den låter något högt också, även vid tomgång. När dieselvärmaren går på låter det ännu mer, men det är normalt. Var glad att den morrar lite, hehe... :D

okey då är det nog normalt. hade en passat innan med 140hk och den lät inte så mycket. så set är väl en vanesak :D
Användarvisningsbild
av Knight8806
okey då är det nog normalt. hade en passat innan med 140hk och den lät inte så mycket. så set är väl en vanesak :D
Hehe, ja, det gäller att vänja sig bara. Den morrar till ordentligt när man ger den lite grundgas, så det ger en känsla av att motorn har mycket att ge. :-)-)
av mikaoj
Jag hade service idag där mekaniker också tyckte bilen lät mycket .det visade sig vara lager i generatorn som hade blivit dålig

jag köpte bilen på en bilfirma för en månad sen och kört ca 300 mil.

Är det jag som får bära kostnaden för det eller kan man hänvisa till konsumentsköplagen?
Användarvisningsbild
av Knight8806
Oj, då måste din bil ha låtit mer än vad jag trodde. ??:-/

Vid begagnatköp har du ju ett grundskydd/minimiskydd enligt konsumentköplagen. Du kan alltså inte få sämre villkor än vad som sägs i konsumentköplagen, men du kan förhandla dig till bättre i ett separat avtal, vilket är en skriftlig överenskommelse mellan dig och bilhandlaren. Din bil är inte felaktig enligt lag om du vetat om denna bristpunkt vid köpetillfället, t.ex. genom varudeklarationen. Om detta är ej fallet så har du chansen att reklamera till bilhandlaren inom de första sex månaderna efter bilköpet. Då ligger bevisbördan på bilhandlaren som måste bevisa att felet inte funnits där vid leverans. Efter sex månader ligger bevisbördan på dig, så reklamera NU!

Det är uppenbart att lagret i generatorn är ett sakligt fel som bör ha åtgärdats innan leverans. Du kan ju knappast ha slitit ut den efter 300 mil.

Lycka till!
C20 D2 Bult till remskiva gått av

Nog inga problem men du behöver värma[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Har en nissan micra k11 1998 som tappar kraft och […]

Hittade du felet med lampan i lastutrymmet? Jag ha[…]

Tryckslang v70 D5

Hej, undrar om någon vet vad nedre delen av […]