Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Brainy
Jag ska byta fälgar från 17" till 18" och funderar på däck.

Har idag 225/50/17.

Den V70 som jag kört med 245or har jag för mig att jag tyckte spårade lite väl mycket. Hur upplever ni som kör dagligen med dessa dem?

Ljudnivå?
Soppaförbrukning?
Spårar?

Alternativet är att köpa 225/45/18, men då är frågan om inte en 8,5" bred fälg blir lite för bred så fälgkanten hamnar ytterst?

Hur resonerar ni andra?
Spårar en del, och låter kanske något mer än mina 16-tums vinterdäck. Men värst tycker jag nog att komforten blir lidande.
Mamma hade sådana däck, hon märkte inte ens att hon bytte från 15"!!! :) Men när jag lånade bilen tyckte jag att den spårade, men som stefaN sa: inte så att man väljer bort dem. Komfortmässigt kan man nog vinna mycket på förlåtande däck. Nackdelen med sådana är enligt min erfarenhet att de slits fortare.
Variosboy skrev:Enda nackdelen som jag ser det är att jag behöver nya däck nu till sommaren! :wink:
Vadå, är inte sommarhjulen på ännu? 8)
jag tycker som de andra spårar en del, men väghållningen är super... dock tuggar diesel framdäck, 245/40-18 är inte den billigaste sorten...
Kan eventuellt spåra en del, men man vänjer sig ganska snabbt och till slut så tänker man inte på det. I helheten så får man en riktig snygg bil med 18" och det väger över allt annat. Det är alltid så att vill man ha det bättre estetiskt så får man ta vissa konsekvenser.
Många som har 245/40-18 har P Zero. Grymt grepp på asfalt men slits mycket snabbt.
På min T4 som ju inte har världens starkaste motor höll framdäcken bara 1700-1800 mil.
På en D5 kan det inte vara mycket mer än 1000:(

Sätter man på Mich Primacy HP i samma dimension får man bättre komfort och mer lättrullande däck men sämre grepp.

PH
Mina har 4 mm kvar, och bilen har nu rullat nästan 7000 mil, drygt hälften är sommarkörning.. Och jag har inte lätt gasfot.. Tycker det är helt okey att det fortfarande är 4mm kvar trots att dom rullat över 3500 mil..

Vi kanske tolkar "utslitna" på olika sätt!? För mig är sommardäck utslitna när dom når typ 2-3 mm ( är lite mer kräsen än lagen som säger 1,6mm..) Men du kanske anser att sluta är redan vid 5mm, eller!?!?
C20 D2 Bult till remskiva gått av

Nog inga problem men du behöver värma[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Har en nissan micra k11 1998 som tappar kraft och […]

Hittade du felet med lampan i lastutrymmet? Jag ha[…]

Tryckslang v70 D5

Hej, undrar om någon vet vad nedre delen av […]