Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Jimpen89
Jag har en Volvo V70 2.5Ft -09. Nu när det har snöat och parkeringen är täckt med nysnö har jag lagt märke till att det är gula fläckar under bilen. De riktigt lyser precis som varselkläder. Är det någon som vet vad det kan vara. Sökte på forumet, men ingen lycka där.

De röda pilarna visar från sidan vart de uppkommer på snön och bilden bakifrån visar att de uppkommer ungefär i mitten av bilen eller en aning till vänster sett bakifrån.
Bild
Användarvisningsbild
av wendtan
En kvalificerad gissning är att det gula du ser är ett läckage från AC systemet. De brukar skicka i en "indikator" som gör att du kan spåra ett läckage lättare när ett sådant uppstår. Jag kan dock inte förstå hur detta skulle läcka vid bakhjulen då ac systemet uteslutande sitter fram.
av Jimpen89
wendtan skrev:En kvalificerad gissning är att det gula du ser är ett läckage från AC systemet. De brukar skicka i en "indikator" som gör att du kan spåra ett läckage lättare när ett sådant uppstår. Jag kan dock inte förstå hur detta skulle läcka vid bakhjulen då ac systemet uteslutande sitter fram.
Jag såg att det stod i en annan tråd, men eftersom fläckarna även är bak så kan det väl inte vara det

apersson850 skrev:Det är inte en katt som suttit och värmt sig under bilen, väl?
Det trodde jag första gången jag såg det, men efter att det snöat och fläckarna syntes ändå och inga spår i snön så måste det komma från bilen.

Kan det vara bränsleläckage?
Användarvisningsbild
av apersson850
Om det nu är dropp från AC, kan det ha droppat precis innan du stannade, så den droppen hamnade där sen bakhjulen stannade? Eller är det för mycket för att det ska vara möjligt?
av Jimpen89
apersson850 skrev:Om det nu är dropp från AC, kan det ha droppat precis innan du stannade, så den droppen hamnade där sen bakhjulen stannade? Eller är det för mycket för att det ska vara möjligt?
Känns långsökt. Det är inte ett litet dropp utan det är nog flera droppar
av Lövet
ACn droppar väl främst när den används ordentligt? Tänker att det nu är vinter och det borde inte bli så mycket kondensvatten.
Användarvisningsbild
av torwald
När jag jobbade på volvo så var vätskan från ac:n nästan exakt samma som signalkläder. Vi tömde alla vätskor men det var bara den som hade den färgen. Det är väl inte helt osannolikt att vätskan runnit bakåt för att sedan droppa ner bilen väl stannat. Vad jag menar är att när jag haft någon bil som läckt ordentligt med motorolja har det varit droppar långt bak som åkt dit av fartvinden. Är bilen gul under? Fungerar Ac:n?
av Jimpen89
torwald skrev:När jag jobbade på volvo så var vätskan från ac:n nästan exakt samma som signalkläder. Vi tömde alla vätskor men det var bara den som hade den färgen. Det är väl inte helt osannolikt att vätskan runnit bakåt för att sedan droppa ner bilen väl stannat. Vad jag menar är att när jag haft någon bil som läckt ordentligt med motorolja har det varit droppar långt bak som åkt dit av fartvinden. Är bilen gul under? Fungerar Ac:n?
Jag ska undersöka om den är gul under ikväll om jag kommer åt en lyft.
Hur ska jag kunna kontrollera om AC`n fungerar om det är kallt ute?

Tycker det är konstigt att det är gult så långt bak, men aldrig någon fläck på snön vid motorn
C20 D2 Bult till remskiva gått av

Nog inga problem men du behöver värma[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Har en nissan micra k11 1998 som tappar kraft och […]

Hittade du felet med lampan i lastutrymmet? Jag ha[…]

Tryckslang v70 D5

Hej, undrar om någon vet vad nedre delen av […]