Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Nian
Ska hämta min nya V70 T4F Ocean Race denna vecka och har några frågor då detta är min andra bil i livet, ca åtta år sedan jag hade en så kan kanske frågorna uppfattas som dumma.

Jag antar att man inte behöver tänka på olja, glykol och dylikt på en gång man hämtar en ny bil eller?
Bilen är Ditec behandlad, får man med anvisningar hur lacken ska skötas efter en sådan behandling? Vad är bästa sättet att tvätta bilen så här på förvåren med mycket skit på vägarna?

Är det något annat man ska tänka på förutom att kika över lack och specen när man hämtar bilen?
Flera frågor, men jag skall svara på en, som jag har fått lära mig. Även om lacken har torkat, så är den långtifrån hård och stark. Om du maskintvättar så skall du välja bort borstar det första året.
Om du maskintvättar så skall du välja bort borstar det första året.
Om du har kritiska ögon och förstår dig på hur en lack ska hållas så ska du ALLTID välja bort borstar vid maskintvätt.
Ska hämta min nya V70 T4F Ocean Race denna vecka och har några frågor då detta är min andra bil i livet, ca åtta år sedan jag hade en så kan kanske frågorna uppfattas som dumma.

Jag antar att man inte behöver tänka på olja, glykol och dylikt på en gång man hämtar en ny bil eller?
Bilen är Ditec behandlad, får man med anvisningar hur lacken ska skötas efter en sådan behandling? Vad är bästa sättet att tvätta bilen så här på förvåren med mycket skit på vägarna?

Är det något annat man ska tänka på förutom att kika över lack och specen när man hämtar bilen?
Inga frågor är dumma. Endast de som inte ställs.

Du bör nog kolla oljenivån lite då och då för att vara på den säkra sidan (kanske vid varannan tankning). Vad gäller glykolen så kan du bara kontrollera så att den infinner sig vid rätt nivå, du behöver alltså inte skruva bort locket eller så. Bilen har ju garanti, men är man rädd om den och inte vill åka till verkstan för fel som uppstår pga någon annans slarv, så ska man inte lämna något åt slumpen. Så tycker jag i alla fall.

Om bilen är Ditec-behandlad så bör du få en s.k. "allmänna rekommendationer"-broschyr med bilen. Har du inte en sån så efterfråga det. Bilen kan annars skötas som vanligt. Avfetta vid behov. Borsttvätt ska alltid undvikas. Bilen ska inte tvättas de första 2 veckorna efter behandling och du ska heller inte vaxa den.
Knight8806 skrev:
Om du maskintvättar så skall du välja bort borstar det första året.
Om du har kritiska ögon och förstår dig på hur en lack ska hållas så ska du ALLTID välja bort borstar vid maskintvätt.

Inga frågor är dumma. Endast de som inte ställs.

Du bör nog kolla oljenivån lite då och då för att vara på den säkra sidan (kanske vid varannan tankning). Vad gäller glykolen så kan du bara kontrollera så att den infinner sig vid rätt nivå, du behöver alltså inte skruva bort locket eller så. Bilen har ju garanti, men är man rädd om den och inte vill åka till verkstan för fel som uppstår pga någon annans slarv, så ska man inte lämna något åt slumpen. Så tycker jag i alla fall.

Om bilen är Ditec-behandlad så bör du få en s.k. "allmänna rekommendationer"-broschyr med bilen. Har du inte en sån så efterfråga det. Bilen kan annars skötas som vanligt. Avfetta vid behov. Borsttvätt ska alltid undvikas. Bilen ska inte tvättas de första 2 veckorna efter behandling och du ska heller inte vaxa den.
Hur kollar man glykolen då?
Är det något annat man bör ha koll på förutom olja å glykol/vatten?

Är det lika illa med mjukborste då? Har tvätthallar på mackar och dylikt valet att välja bort borste eller måste det vara en speciell hall som är borstlös?

Är inte så haj på bilar.

Har inte tillgång till utag till motorvärmarn än men bilen bör väl klara det bra ändå det är ju inte så kallt nu.
Enklare att du läser om koll av oljenivå och kylvätskenivå i bruksanvisningen. Där är det kompletterat med bilder, så det blir mer lättbegripligt än att läsa något som skrivs här.
Alternativt går det att kopiera in bilder här, men då blir det ju samma sak som redan står i bruksanvisningen, så det tillför inget.
apersson850 skrev:Enklare att du läser om koll av oljenivå och kylvätskenivå i bruksanvisningen. Där är det kompletterat med bilder, så det blir mer lättbegripligt än att läsa något som skrivs här.
Alternativt går det att kopiera in bilder här, men då blir det ju samma sak som redan står i bruksanvisningen, så det tillför inget.
Låter bra.
Som en allmän upplysning om glykol i motorer: Det skall alltid vara glykol och vatten i en motor. Även på sommaren. Till och med om man enbart kör sin bil i tropikerna. Glykol innehåller ett corrosionsskydd. Utan det skulle motorn oxidera (rosta) bort "på nolltid".
Så vid en nyleverans har alla bilar glykol. Det kanske är mer en fråga om blandningshalten, men det brukar framgå av en tejpetikett på motorn eller kylaren.

Är det lika illa med mjukborste då? Har tvätthallar på mackar och dylikt valet att välja bort borste eller måste det vara en speciell hall som är borstlös?

Är inte så haj på bilar.

Har inte tillgång till utag till motorvärmarn än men bilen bör väl klara det bra ändå det är ju inte så kallt nu.
Förutom olja, glykol och spolarvätska är det inte mycket man bör pilla på i motorutrymmet. Är det automatlåda bör du nog definitivt inte skruva bort locket själv (för växellådan alltså), utan det görs av en mekaniker. Men referera till ägarhandboken, så vet du exakt. Det kan skilja mellan bilmärken.

För drygt tio år sedan hade man inga "mjukborstar" och dem borstarna var ILLA! Hårdplast likt fälgborstar! Nu kör man med mjukborstar som är betydligt skonsammare, men det är som sagt upp till ägaren, du får repor ändå och det syns i solsken. Man kan skilja på en bil som blivit borsttvättad och en som blivit handtvättad. Alla rekond-firmor som jag pratat med avråder det strikt och speciellt om man har lackförsegling på bilen. Alla bensinmackar har inte borstlös tvätt, men bor du i Stockholm så bör det inte vara så svårt att hitta en.

Bilen bör starta galant nu.

EDIT: Gällande mitt förra inlägg om att vaxa bilen. Du ska alltså inte vaxa den i fortsättningen.
Knight8806 skrev:

Är inte så haj på bilar.

Förutom olja, glykol och spolarvätska är det inte mycket man bör pilla på i motorutrymmet. Är det automatlåda bör du nog definitivt inte skruva bort locket själv (för växellådan alltså), utan det görs av en mekaniker. Men referera till ägarhandboken, så vet du exakt. Det kan skilja mellan bilmärken.

För drygt tio år sedan hade man inga "mjukborstar" och dem borstarna var ILLA! Hårdplast likt fälgborstar! Nu kör man med mjukborstar som är betydligt skonsammare, men det är som sagt upp till ägaren, du får repor ändå och det syns i solsken. Man kan skilja på en bil som blivit borsttvättad och en som blivit handtvättad. Alla rekond-firmor som jag pratat med avråder det strikt och speciellt om man har lackförsegling på bilen. Alla bensinmackar har inte borstlös tvätt, men bor du i Stockholm så bör det inte vara så svårt att hitta en.

Bilen bör starta galant nu.

EDIT: Gällande mitt förra inlägg om att vaxa bilen. Du ska alltså inte vaxa den i fortsättningen.
Tack för alla svar, det lär nog dyka upp nya frågor innan bilen hämtas. :-)
Måste bara smyga in en fråga.

Sambons nya C30 är snart byggd. Igår va den på steg 5 och idag på steg 7 av totalt 9 steg. I steg 7 så testas och programmeras bilen och slutligen startas upp. I steg 8 så körs bilen till återförsäljaren och steg 9 då är det dags att köra hem med bilen.

Frågan lyder, hur lång tid brukar det ta på ett ungefär innan bilen står hos återförsäljaren från nuvarande steg alltså steg 7?? Beräknad leverans V.14. Men fyra veckor låter som lång tid då bilen redan i princip är klar. Volvo vill väl bil av med bilen så snabbt som möjligt. Ingen vill ha saker "på lager" nu för tiden.

Bilen är i alla fall en C30 D3 6 växl manuell svart metallic. All utrustning förutom taklucka, navi och dragkrok. 335700kr
C20 D2 Bult till remskiva gått av

Nog inga problem men du behöver värma[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Har en nissan micra k11 1998 som tappar kraft och […]

Hittade du felet med lampan i lastutrymmet? Jag ha[…]

Tryckslang v70 D5

Hej, undrar om någon vet vad nedre delen av […]