Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Jimmie83
Hej!
Någon här som kör en Drive som kan upge ungefär vad er bil drar vid enbart stadskörning?
Kör idag en 2,4T från 01 och börjar gå i bilbytartankat och med tanke på dagens bensinpriser så lutar det åt en Drive efter som den inte drar en ända droppe bensin :lol: Skämt o sido...
Vill minnas att jag för ett tag sedan läste i någon tidning att volvo skulle släppa en hybrid av V70 också dvs elmotor & disel någon här som sitter på mer info om denna. Har sett på deras hemsida att dom har ett sådant projekt på G med XC60 men varken hört eller sett ngn mer angående V70...

Kör till 75% själv och då är det främst till o från Jobb i stadstrafik men om helgerna lastar vi in hundar och ungar och åker på utflykter mm och då behöver vi en så stor bil. Någon annan som sitter på något bättre alternativ till bil än en Drive (men ska vara volvo) Har själv räknat på 2 bilar och med försäkring,skatt service mm blir det mycket dyrare än ex en V70 Drive...
av dst02
Enligt spec drar den 0,55 , i verkliga förhållanden utan för tung högerfot ( lönar sig inte hur mycket man än gasar) så räkna runt 0,65 enbart stadskörning. Själv kör jag blandat å har aldrig åkt under 100 mil på en tank oavsett årstid. Som högst under vintern med mycket dieselvärmare och korta turer och inte helt inkörd motor hamnade den på 0,69! Som minst 0,49.
av dst02
Ett annat alternativ är väl den större å finare D3, kostar mer å köpa å äga men kollar man förbrukning enligt spec är det inte många mer droppar den drar än drive'n. Hade blivit mitt val om jag skulle köpa bil idag.
av MattiasD
Rent ekonomiskt finns det inte en chans att DRIVe eller D3 skulle vara lönsamma. 30000 kr resp. 50000 kr mer vid inköp jmf T4/T4F. Fossilsoppan, särkillt diesel, blir bara dyrare.
Senast redigerad av 1 MattiasD, redigerad totalt 0 gånger.
av dst02
T4/F sägs ju vara pigg och de är ju inte direkt DRIVe i allmänhet även att man får ta den lilla motorn för vad den är.
50 000,- i prisskillnad blir ju några tankar etanol/bensin innan man går jämt upp med dieseln ioförsig :P
Användarvisningsbild
av Degdala
Här kommer en DRIVe rapport, gäller S80 men den är likvärdig med V70.
Har nu kört 70562 km och tankat 3896,36 liter diesel vilket ger en förbrukning på 5,52 l/100km.
Högsta notering är 6,94 vilket nog motsvarar den typ av körning som du beskriver, mycket korta körningar.
Det är nog kallstarter som är en större bov än stadstrafiken.
Lägsta notering är 4,51 under riktigt gynnsamma förhållanden.
Användarvisningsbild
av Variosboy
MattiasD skrev:Rent ekonomiskt finns det inte en chans att DRIVe eller D3 skulle vara lönsamma. 30000 kr resp. 50000 kr mer vid inköp jmf T4/T4F. Fossilsoppan, särkillt diesel, blir bara dyrare.
Precis min mening också vid denna jämförelsen!

Och även om Dieseln på något/några få års sikt kommer att ha ett högre andrahandsvärde så kommer det ökande dieselpriset att ta ut sin rätt förr eller senare..

Själv skulle jag nog köpa en T4F om jag skulle köpa nytt idag.. Oslagbart lågt pris jämfört med D3 (som väl får anses vara T4F:s diesel-konkurent!?)
av Jimmie83
Men med tanke på vad en Drive drar vs en T4F så blir det nog ändå billigare för mig med en Drive dessutom drar ju T4Fen 30% mer när man kör på Etanol ju... eller har jag missuppfattat något? Om Driven ligger på 06-07 per mig i stadskörning är det bra mycket mindre än min 2,4T som ligger på 1,1-1,2. Ni som kör T4F vad ligger ni i förbrukning i stan skriv gärna med vilket bränsle...
Användarvisningsbild
av DrMumin
Åker mest korta bitar har 7km till jobbet då ligger den på 0.48 på datan vilket ger ca 0.54 vid pumpen
Sommartid lägger den sig på 0.43 vilket motsvarar 0.47 vid pump
C20 D2 Bult till remskiva gått av

Nog inga problem men du behöver värma[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Har en nissan micra k11 1998 som tappar kraft och […]

Hittade du felet med lampan i lastutrymmet? Jag ha[…]

Tryckslang v70 D5

Hej, undrar om någon vet vad nedre delen av […]