XC70kimmo skrev:Vet ej hur långt fram det lyser nu.. Men t.ex dessa vita reflex stolpar som finns intill vägen har ju ett visst avstånd. Nar jag kör på E6.. så lyser det bara upp ett mellan rum om ni förstår hur jag menar.. Detta är väl 50meter.. saaben jag hade lyste upp 2 avstånd fast det var xenon på den med
I "Transportstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om kontrollbesiktning" TSFS 2010:84 bilaga 1 under bedömning rörande strålkastare står följande:
Bländande
För bilar med en strålkastarhöjd upp till 1 m ska halvljuset anses bländande om nedvinklingen är < 5 cm/10 m, samt för bilar med en strålkastarhöjd högre än 1 m ska halvljuset anses bländande om nedvinklingen är < 10 cm/10 m.
Centrum på halvljusstrålkastaren på V70II är ungefär 66 cm över marken. Det betyder att de får lysa 132 m på halvljuset innan det blir nedslag på besiktningen. Dock är allmänna rekommenderade inställningen (om inte tillverkaren specar annorlunda) en nedvinkling om 10cm/10m, dvs 66 m längd på halvljuset för V70II. Volvo specar just denna nedvinkling (1%) på V70II. Mellan två vita kantreflexstolpar på landsvägarna är det 50 m.
Strålkastarhöjden är ytterligare lite högre på XC70II vilket innebär att de
ska lysa
markant mer än ett mellanrum mellan två reflexstolpar. Besiktningen slår sannolikt inte ned på inställningen även om det lyser lite mer än två mellanrum.