Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Upplever att mina halvljus är riktigt dåliga.. speciell nu när det är väldigt mörkt ute på nätterna. Har nog inte upplevt så dåliga ljus på många år.
Kan det vara så att nivå sensorerna har lagt av och ljusen står för lågt? Är det ingen felkod som borde kommit upp på?

Bilen har xenon ljus med adaptiv kurvljus.
Ja då är vi 2st i alla fall.. Men det jag upplevt med mina tidigare bilar. audi,saab... mötande bilar blinkade ofta då dom trodde att man hade på hel ljus vid möte..

Vet ej hur långt fram det lyser nu.. Men t.ex dessa vita reflex stolpar som finns intill vägen har ju ett visst avstånd. Nar jag kör på E6.. så lyser det bara upp ett mellan rum om ni förstår hur jag menar.. Detta är väl 50meter.. saaben jag hade lyste upp 2 avstånd fast det var xenon på den med
ok, har märkt att på min kan de ibland ta en stund efter man startat bilen tills ljuset ställt in sig, ibland kan de lysa grymt lågt 10-15 sek å sen riktas upp lite.
Väl ute på vägen så kan ljuset ibland va irriterande lågt.
XC70kimmo skrev:Vet ej hur långt fram det lyser nu.. Men t.ex dessa vita reflex stolpar som finns intill vägen har ju ett visst avstånd. Nar jag kör på E6.. så lyser det bara upp ett mellan rum om ni förstår hur jag menar.. Detta är väl 50meter.. saaben jag hade lyste upp 2 avstånd fast det var xenon på den med
I "Transportstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om kontrollbesiktning" TSFS 2010:84 bilaga 1 under bedömning rörande strålkastare står följande:
Bländande
För bilar med en strålkastarhöjd upp till 1 m ska halvljuset anses bländande om nedvinklingen är < 5 cm/10 m, samt för bilar med en strålkastarhöjd högre än 1 m ska halvljuset anses bländande om nedvinklingen är < 10 cm/10 m.

Centrum på halvljusstrålkastaren på V70II är ungefär 66 cm över marken. Det betyder att de får lysa 132 m på halvljuset innan det blir nedslag på besiktningen. Dock är allmänna rekommenderade inställningen (om inte tillverkaren specar annorlunda) en nedvinkling om 10cm/10m, dvs 66 m längd på halvljuset för V70II. Volvo specar just denna nedvinkling (1%) på V70II. Mellan två vita kantreflexstolpar på landsvägarna är det 50 m.

Strålkastarhöjden är ytterligare lite högre på XC70II vilket innebär att de ska lysa markant mer än ett mellanrum mellan två reflexstolpar. Besiktningen slår sannolikt inte ned på inställningen även om det lyser lite mer än två mellanrum.
Har diskuterats dörr att ljuset på många v70 är nedjusterat för hårt i programvaran och att man på exvis en service kan få dom uppjusterade så högt som möjligt utan att det blir olagligt. Så ta en sväng förbi Volvo så löser dom med stor säkerhet problemet!
Camel skrev:
XC70kimmo skrev:Vet ej hur långt fram det lyser nu.. Men t.ex dessa vita reflex stolpar som finns intill vägen har ju ett visst avstånd. Nar jag kör på E6.. så lyser det bara upp ett mellan rum om ni förstår hur jag menar.. Detta är väl 50meter.. saaben jag hade lyste upp 2 avstånd fast det var xenon på den med
I "Transportstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om kontrollbesiktning" TSFS 2010:84 bilaga 1 under bedömning rörande strålkastare står följande:
Bländande
För bilar med en strålkastarhöjd upp till 1 m ska halvljuset anses bländande om nedvinklingen är < 5 cm/10 m, samt för bilar med en strålkastarhöjd högre än 1 m ska halvljuset anses bländande om nedvinklingen är < 10 cm/10 m.

Centrum på halvljusstrålkastaren på V70II är ungefär 66 cm över marken. Det betyder att de får lysa 132 m på halvljuset innan det blir nedslag på besiktningen. Dock är allmänna rekommenderade inställningen (om inte tillverkaren specar annorlunda) en nedvinkling om 10cm/10m, dvs 66 m längd på halvljuset för V70II. Volvo specar just denna nedvinkling (1%) på V70II. Mellan två vita kantreflexstolpar på landsvägarna är det 50 m.

Strålkastarhöjden är ytterligare lite högre på XC70II vilket innebär att de ska lysa markant mer än ett mellanrum mellan två reflexstolpar. Besiktningen slår sannolikt inte ned på inställningen även om det lyser lite mer än två mellanrum.
tack för ditt svar.. ska be volvo verkstaden kolla upp om dessa går att justera upp lite när jag ska dit nästa vecka. Jag kör liksom 1timma mörke körning varje dag.. snittar man 140km/h med sikt på ca 50meter blir man väldigt trött av
Låter som det finns värre problem annat än att bli trött i den farten med den sikten! :wink:

om du inte överdriver hastigheten och underdriver sikten så finns ju bara ett ord som passar körstilen: idioti..
Detta med tanke på att stoppsträckan i den hastigheten är nånstans över 100 meter...
1. Mörkerseendet blir inte bättre med åren.
2. Kör du i 140 km/h så finns det inget halvljus som INTE upplevs som otrillräkligt.

Största felet kan finnas bakom ratten.

Men, med all respekt..

Jag vet inte säkert.

Det kan dock vara så.
Omek skrev:1. Mörkerseendet blir inte bättre med åren.
2. Kör du i 140 km/h så finns det inget halvljus som INTE upplevs som otrillräkligt.

Största felet kan finnas bakom ratten.

Men, med all respekt..

Jag vet inte säkert.

Det kan dock vara så.
Ne folk nu var det allt lite snabb påhopp här..

Först och främst.. så är inte 140km/h något väldigt ovanligt på E6 mitt i natten.. Jag är mer orolig för dom utländska lastbilarna som kommer ikapp en när man kör i 100-110km/h.. Jag tycker att jag är den enda som håller mig i högerfilen och kör hyffsat lagligt.

Ni kan gott prova ut det där själv och köra 1timma mitt i natten "5dagar i veckan" på en nästan otrafikerad motorväg genom norra bohuslän där det är några mil melllan varje avfart.. Farten ökar sakta men säkert

Givetvis påverkar åldern på synförmågan när det är mörkt. Men detta hoppas jag inte har dykt upp på 30dagar för då får jag nog ringa läkaren imorgon
Motorn tappar kraft och dör.

Har en nissan micra k11 1998 som tappar kraft och […]

Hittade du felet med lampan i lastutrymmet? Jag ha[…]

Jag skulle testat så stor som möjligt.

Tryckslang v70 D5

Hej, undrar om någon vet vad nedre delen av […]