Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av kodac02
Tänkte prova start o stopp idag när det var + grader!! Funkade inte :( står i displayen batteriet laddas??
Det är en V70 T4 my12
Senast redigerad av 1 kodac02, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av akterspegel
Batteriet hadde väl en för låg laddningsgrad och då ansåg styrstystemet att det är bättre att ladda batteriet än att bli stående vid nästa korsning.
av kodac02
Uppdatering!
Volvo har haft bilen inne 3 gånger utan att kunna finna problemet! Start och stopp har aldrig fungerat,
senast så sa dom att det var för mycket kortkörning!!! dom gjorde ett batteribyte samt lät den stå över natten, när jag hämtade bilen körde jag 46 mil i ett svep, detta hjälpte inte??? Batteriet laddas :evil:

Bilen har nu gått 650 mil frågan är hur man ska gå vidare om Volvo inte fixar detta?
av kodac02
Cox skrev:Häv köpet, dom har ju haft bilen inne tre gånger och inte lyckats finna felet.
Dom ville ha in den på Fredag för att läsa av den!
Då tänker jag kräva omleverans!
av Cox
Det gör du helt rätt i, man skall inte behöva lämna in en ny bil tre gånger och inget fel kan hittas likväl är det fel på den.
Eller så är det klåpare som felsöker din bil. Misstänker att denna bil är ett måndags ex som kommer fortsätta att strula.
Köpte själv nya modellen av Mondeo när den kom och den bara strulade bilfirman fick ta tillbaka den. Köpte sedan Volvon som fungerat felfritt mycket nöjd med denna kärra.
av perhall
Det som "brukar hända" (ibland åtminstone) är att de gör en slarvig felsökning 2 ggr, dvs. meken fakturerar Volvo Cars 1500 kr och lägger ned 10 minuter på att felsöka... typ, sen tredje gången fattar verkmästaren att det är allvar och de tvingar någon mek att leta tills det är löst. Konstigt att de inte löste det på tredje. Min s/s fungerar utmärkt /PH
av mattish
perhall skrev:Det som "brukar hända" (ibland åtminstone) är att de gör en slarvig felsökning 2 ggr, dvs. meken fakturerar Volvo Cars 1500 kr och lägger ned 10 minuter på att felsöka... typ, sen tredje gången fattar verkmästaren att det är allvar och de tvingar någon mek att leta tills det är löst. Konstigt att de inte löste det på tredje. Min s/s fungerar utmärkt /PH
Detta råkade en kollega ut för. Hans splittnya V70 d2 PS stannade och gick inte att få igång, bärgning till verkstad. Inget fel enligt datorn, bilen startade och funkade. Fungerade någon timme, samma sak. In på verkstad men inga fel och fungerade. Sen gick den väl en dag till innan den la av. In på verkstad och då hittade dom att jordkabeln på generatorn satt löst. Alla tre gånger är det olika verkstäder varav den sista tog det på allvar.
av kodac02
perhall skrev:Det som "brukar hända" (ibland åtminstone) är att de gör en slarvig felsökning 2 ggr, dvs. meken fakturerar Volvo Cars 1500 kr och lägger ned 10 minuter på att felsöka... typ, sen tredje gången fattar verkmästaren att det är allvar och de tvingar någon mek att leta tills det är löst. Konstigt att de inte löste det på tredje. Min s/s fungerar utmärkt /PH
Tror inte problemet ligger där, då jag jobbat som mekaniker på samma volvo verkstad för en massa år sedan! samt att mekanikern har kontakt med Göteborg ang problemet!
av Raymond
Det har varit lite problem med S/S funktionen på enstaka bilar, och det har varit svårt att klura ut varför (även för Volvo sentralt). Min V60 har heller inte S/S fungerat på sen den var ny, pga. "batteriet laddas". Ska nu bytta BMS (Battery Monitor Sensor), och se om det kan hjälpa. Ge mig ett par dagar så lovar jag komma med resultat. BMS er forövrigt en komponent som registrerar om det går ström inn eller ut av batteriet, och hur mycket. Har inte bilen riktig koll på detta, vil den heller inte aktivera S/S.

Vilken är ventilen till kolkanistern? Jag h[…]

Jag skulle börjat med en utläsning av ev[…]

Håller med om 21" 7-Open Spoke Matt Te[…]

Troligen en 2013 XC70, som hör hemma här[…]