Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av hirre
Jag har en vän som vill köpa en Volvo. Han pendlar mellan antingen Volvo V70 eller XC70 (vill inte ha V70 med AWD)... Han bor i Stockholm men gillar att åka skidor i Åre 1-2 ggr per år. Vad ska man rekommendera honom? Behövs det AWD för att köra upp till Åre, Sälen etc utan problem/smidigt? Behövs AWD alls om man håller sig till vägarna?

Klarar V70 det här t.ex. : ?
[youtube]8CTQ7wIKTGQ[/youtube]

Mvh
av Lövet
Så där ser inte vägarna ut varken till Åre eller Sälen. Kollar man på parkeringarna i skidorterna så saknar 95% awd. Jag har åkt skidor sedan 4 års åldern och har aldrig fastnat nån gång varken när jag åkt med föräldrar eller själv.
av Hakan975
Nej AWD "behövs" såklart inte. Har aldrig kört fast med mina gamla Volvobilar på slät väg. (I diket har man ju varit då och då fast det är en annan sak).
Däremot så är det tveklöst mycket bättre köregenskaper på vinterföre med fyrhjulsdrift.

Hamnar man i samma före som bilen på filmen behöver man nog AWD men sådär ser inte vägarna ut eftersom plogsvängen fungerar riktigt bra.
av hirre
Ok, men om vägarna är i bra skick, hur är då köregenskaperna mellan dessa två bilar? När ska man verkligen satsa på att köpa AWD?
av hirre
StefanN skrev:Nej, det behövs inte AC heller för att åka till Italien på sommaren men det är skönt att ha.
hehe, är det såpass? Så du menar att det är egentligen dumt att köra utan AWD? :)
Användarvisningsbild
av len
Det är ju samma bromssträcka för bilarna! Fast awd är en tillgång, men kostar kanske 5-10% extrabränsle året runt. Är det mycket snö, är awd outstanding. Fast om alla andra fastnat, kommer du ju knappast förbi. Jag har en snöig brant backe på landet som anledning till min awd. Och hustrun har klarat hela vintern i sin bakhjulsdrivna bil....
av Hakan975
len skrev: Är det mycket snö, är awd outstanding.
Jag skulle vilja säga om det är isigt också. Man behöver inte tveka när man ska ut i korsningar på 90-vägar. Som på sommaren !
Men om man är två gånger på år till Sälen.. nja, det finns mycket annat roligt att göra för den slanten.
Sen vet jag inte, kanske är lättare att sälja en AWD ?
En XC70 utan är nog svårsåld gissar jag.
av Malmstroem
Det finns få rationella orsaker att köpa en fyrhjulsdriven bil. De absolut flesta behöver inte den bättre acceleration vid halt väglag som är den största skillnaden som fyrhjulsdrift ger. En vanlig V70 med DSTC är i alla fall tillräckligt stabil i snösträngar för mig.

Jag har heller aldrig kört fast med tvåhjulsdriven bil -- och är man rädd för att fastna är det billigare att köpa snökedjor.

XC70 är högre med de fördelar och nackdelar det medför. Det var främst att slippa slå i (och bli hängande) på dåliga vägar som gjorde att jag valde en XC70 framför en V70. Eftersom jag aldrig kört fast kan jag inte säga att jag behöver fyrhjulsdrift.

Fyrhjulsdriften ger något bättre framkomlighet, bättre acceleration vid halka och något mer stabilitet -- till priset av högre bränsleförbrukning. Andelen fyrhjulsdrivna bilar går upp i Sverige. Inte för att det nödvändigtvis behövs, men det går inte att säga att det är onödigt. Det är lite grann som att prata om hur stor motor du behöver. Vissa klarar sig med Drive -- med andra tycker att T6 är slö.
av hirre
Tufft val, i snitt kostar väl en XC70 beg. ~50 kkr mer än en V70 beg. summum...
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7

Den "vanliga" facelift-grillen har kro[…]

ABS ring/sensorring

Har en XC60 -14 4wd med krånglande felkod p&[…]

Har nu kollat flatstiftkontakterna som är oke[…]

Felkod B5

Försökte gå in på lä[…]