- sön 19 feb 2012, 07:34
#620109
Torkarmotorn styrs via LIN-kommunikation (enkeltråd) från CEM. 12V-matningen till torkarmotorn är konstant via säkring F9 i motorrummet och jordningen av torkarmotorn sker (tillsammans med parkeringsvärmaren) i en av jordpunkterna nere framför höger hjulhus. På andra bilmodeller (V50) har det förekommit problem med torkarmotorn i samband med xenonkonverterade strålkastare. På V50 delar torkarmotorn dock jord med ena strålkastarhuset, mm. vilket det inte gör på V70II/XC70II. Men på V70II/XC70II går ledningen till torkarmotorns LIN-kommunikation parallellt med helljusledningarna i ledningshärvan till CEM. Har du xenonkonverterat och matar ballasterna direkt från ordinarie helljuskablage? Isf kan störningar kanske leta sig över till torkarmotorns LIN-kommunikation. Kolla också så att jordanslutningarna framför höger hjulhus är i bra skick. Kolla även att ledningsanslutningarna på torkarmotorn är i bra skick och har bra kontakt. Annars återstår att kolla felkoder men det är inte säkert att det ger något i detta fall.
낙타 S90 T4P MY20 + XC40 T2 MA MY21 + Versys 1000 MY22
"What one learns one might forget. What one has understood one never forgets."