Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av LasseL
Hej!

Bad verkstaden lägga nyckeln i handskfacket idag, så att jag kan hämta bilen efter det är stängt.
Men så kom jag på att jag har ju keyless drive, så jag antar att det bara är att dra i handtaget nu?
I alla fall på höger sida?
Nu ska den inte stå så länge innan jag hämtar, men kanske jag måste undvika det framöver...
Då kommer din bil stå olåst för det går inte att låsa bilen med nyckel i bilen. För att kunna låsa in en nyckel så måste man låsa med nyckel 2 och då blir den inne i bilen avaktiverad...

Mvh
Per
?:-/ Det går inte att låsa in nyckel i bilen när man har keyless, står i manualen med. Var den låst när du kom och du bara tog i handtaget och då blinka den till och låstes upp??? Hade du med dig nyckel nr2 då? Står även i manualen att alla dörrar måste vara stängda för att låsas.

Kollade nyss i min bil (V60 Keyless) och det går ju ej att låsa bilen med nyckel (öppen dörr), sen sätta nyckel i bilen och stänga dörren och bilen låser sig.
Det går inte att låsa bilen om man har nyckel i bilen och rör på handtaget. Det går att låsa bilen med nyckel om man sitter i den och alla dörrar/baklucka stängda.

Ja, jag är lite förvirrad nu hur detta gått till???

Mvh
Per
Ja, den var låst och jag öppnade den precis som vanligt.
Han sa alltså något om bakluckan. Den är elektrisk, så man kan stänga den med knapp. Kanske det var trixet?
Det funkar inte att försöka låsa bilen först och sedan stänga bakluckan via knappen....

Är du säker på att bilen var låst ...!? För den skall inte gå att öppna utifrån när bilen är låst och nyckeln finns i bilen
Eftersom jag hade nyckel 2 i fickan, så vet jag ju inte om det gick att öppna utan.
Men låsduttarna var nere i alla fall.

Men kanske godkända Volvo-verkstäder har specialutrustning för såna här situationer....
Jaha, dom gjorde nog så som "apersson850" skrev och då står ju bilen olås samt att dom har krupit inne i bilen för att få nyckeln i handskfacket (vilket inte jag skulle gilla), ska testa detta lite mer på min bil sen...

Är nog bättre att gömma nyckel under någon plast under bilen eller någon annat bra ställe tror jag och då är ju bilen helt låst också...

Mvh
Per

Jag skulle testat så stor som möjligt.

Tryckslang v70 D5

Hej, undrar om någon vet vad nedre delen av […]

Jag hade samma problem i min C30. Jag plockade is&[…]

Ja det har aldrig varit så mycket lekstuga […]