Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Maxlj
Hej,

Jag har en fråga om backkameran till S80 D5 MY2012.

I min förra S60 D5 MY2011 fanns förutan hjälpstreck för vart bilens kantlinjer hamnade vid backning även en streckad linjer för vart hjulspåren hamnade.

I S80n MY2012 nu finns endast kantlinjerna och de steckade linjerna för hjulspåren saknas. Enligt instruktionsboken för S80 MY2012 ska även hjulspåren finnas med. Den funktionen är ganska bra t.ex. vid fickparkering bredvid en trotoarkant.

Volvoverkstaden har tittat på detta och hittar ingen inställning, man har även bytt "styrenhet" utan att lyckats få fram hjulspåren.

Kan det verkligen vara så att Volvo plockat bort detta från MY2011 till MY2012? Det är ju nya Sensus i båda!

Kanske är det någon på forumet som har en S80 eller V70 MY2012 som kan svara på om hjulspåren i backkameran finns eller ej?

Tacksam för feedback!
Användarvisningsbild
av apersson850
Hjulspåren är försvunna. Förmodligen trodde en del att det var de som var bilen, så de tjongade i saker, kameran till trots.
Det är några fler detaljer som skiljer. Jag fick en separat bruksanvisning för kameran, som beskriver hur den nyaste mjukvaran fungerar. Jag har alltså backkamera på en XC70 2012.
Användarvisningsbild
av apersson850
Det man kan välja nu är om man vill se linjerna som visar bilens ytterkanter eller ej, samt om man vill se de grafiska representationerna av var backsensorerna mäter in eller ej. Man får en betydligt noggrannare visning av vad de mäter om man har backkamera än vad man får med standarddisplayen.

Jag som backar till släpkärror stup i kvarten är mycket glad över hur backkameran fungerar. Så här års får man skutta ut och göra rent den innan man ska använda den, men det är det värt.
av Mccartney
På min instrumentpanel i mitten så finns det en knapp där det står My Cam när jag trycker på den händer inget, är det där man ställer in inställningarna för kameran?
Användarvisningsbild
av MartinS
apersson850 skrev:Det man kan välja nu är om man vill se linjerna som visar bilens ytterkanter eller ej, samt om man vill se de grafiska representationerna av var backsensorerna mäter in eller ej. Man får en betydligt noggrannare visning av vad de mäter om man har backkamera än vad man får med standarddisplayen.

Jag som backar till släpkärror stup i kvarten är mycket glad över hur backkameran fungerar. Så här års får man skutta ut och göra rent den innan man ska använda den, men det är det värt.
Då har man alltså gått tillbaka till hur det var innan hjulspåren kom? Min XC60 MY09 fungerar precis likadant som en MY12:a då? En MY11 känns ju "bättre" då egentligen.

Håller med om att kameran gör sig absolut bäst vid backning mot släp för tillkoppling, helt sagolikt.

/martin
Användarvisningsbild
av apersson850
Knappen för kameran heter bara CAM. Det finns en som heter MY CAR, men det är något annat, det.

När kamerabilden visas kan man trycka på OK. Då kommer man till menyn där man kan välja om man vill ha streck eller ej, osv.

Fanns "glo i backspegeln, dummer" uppmaningen i tidigare mjukvaruversioner? Den finns i min 2012:a.
Användarvisningsbild
av MartinS
apersson850 skrev: Fanns "glo i backspegeln, dummer" uppmaningen i tidigare mjukvaruversioner? Den finns i min 2012:a.
Tyvärr finns den på min MY09, den täcker typ halva skärmen, riktigt irriterande.

/Martin
Användarvisningsbild
av apersson850
Nä, jag menar inte den första allmänna varningen, utan den som dyker upp om de vanliga backvarnarsensorerna har hittat något som är så långt ut vid sidan att bilens programvara befarar att handret inte syns i kamerabilden, men kan köras på ändå. Om den mäter något sådant visar den en backspegelsymbol vid den relevanta sidan, för att påminna om att man ska glo i ytterbackspegeln också.
Användarvisningsbild
av MartinS
apersson850 skrev:Nä, jag menar inte den första allmänna varningen, utan den som dyker upp om de vanliga backvarnarsensorerna har hittat något som är så långt ut vid sidan att bilens programvara befarar att handret inte syns i kamerabilden, men kan köras på ändå. Om den mäter något sådant visar den en backspegelsymbol vid den relevanta sidan, för att påminna om att man ska glo i ytterbackspegeln också.
ok, det känner jag igen från instruktionsboken men jag har aldrig reflekterat över det i verkligheten.

/Martin

Jag skulle testat så stor som möjligt.

Tryckslang v70 D5

Hej, undrar om någon vet vad nedre delen av […]

Jag hade samma problem i min C30. Jag plockade is&[…]

Ja det har aldrig varit så mycket lekstuga […]