Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av matpe
#617337
Det finns ju ingen tempmätare i instrumenteringen, kan man kolla motortempen på ngt annat sätt via färddatorn el liknande?
Har en 2,5 t momentum -09.
Mvh Mattias
Senast redigerad av 1 Ticken, redigerad totalt 0 gånger. Anledning: Fixade till rubriken.
av matpe
#617384
Jojo, jag har ju läst tråden men har inte riktigt koll på OBD-II ,Torque app. Kan någon förklara på svenska om och isåfall hur man går till väga för att ta reda på tempen via redan befintlig monterad utr i bilen.
Mvh Mattias
av matpe
#617415
Ok, så man ska alltså tillhandaha egen utrustning att koppla in i bilen för att kolla såna basic grejer. Kollar de på servicen då att termostaten öppnar och stänger rätt, det är ju ingen höjdare om man ligger och kör med en för kall eller för den delen för varm motor.
Tack för snabbt svar!
Mvh Mattias
Användarvisningsbild
av Vojje
#617418
matpe skrev:Ok, så man ska alltså tillhandaha egen utrustning att koppla in i bilen för att kolla såna basic grejer. Kollar de på servicen då att termostaten öppnar och stänger rätt, det är ju ingen höjdare om man ligger och kör med en för kall eller för den delen för varm motor.
Tack för snabbt svar!
Mvh Mattias
Finns felkoder för det.
av Rådlös
#617448
Jag ger mig på en enkel förklaring, trots att jag inte har den omtalade utrustningen. Men först, läs här vad OBD II handlar om. http://home.swipnet.se/g_gson/index.html
Du har alltså ett uttag från styrdatorn (ECU) i din bil. Där finns massvis att läsa ut, men beroende på vilken utrustning man har för att läsa, så får man tillgång till motsvarande information. Det enklaste och möjligen populäraste är ett så kallat Gränssnitt, en kontakt som man kopplar in på informationsuttaget. Har man sedan en sådan modern mobiltelefon med stor bildskärm, I-Pod och allt vad dom heter, så kan man läsa ut rätt många uppgifter. Bland annat motortemperatur. Signalerna går trådlöst från kontakten till telefonen via Bluetooth. Någonstans bör man enligt mitt tänkande också lägga in ett program för att kunna läsa av, men detta vet jag väldigt lite om. Det kanske är i telefonen?

Det går även att läsa på en bärbar dator också, men det är ju knappast tillrådigt när man kör bilen. Då får man ha en assistent med sig som sköter det.

Jag garderar mig mot vad mobiltelefonsorterna heter. Jag har ingen sådan själv, så det är inte mitt område. Den som vet får gärna korrigera.
Användarvisningsbild
av Camel
#617455
Jag tycker Rådlös inlägg förklarar bra.

Utrustningen som behövs är en OBDII-läsare som ansluts i bilens OBDII-uttag. Det finns olika typer. Enklast är väl att använda en som omvandlar till Blåtand (BT) och som man sedan ansluter till PC med lämpligt program eller en telefon med lämplig app laddad. Det finns även speciallösningar t.ex. Garmin ecoRoute HD som visar data i Garmins GPS:er.

Jag har en ecoRoute HD OBDII-läsare med BT till min Garmin GPS. Får upp kylvätsketemperaturen samt en del andra data, bl.a. detta:
(Klicka på bilden)
Bild
https://buy.garmin.com/shop/shop.do?pID=38354&ra=true

Finns dock billigare lösningar med t.ex. ELM327 OBDII-läsare med BT från t.ex. Teknikmagasinet:
http://www.teknikmagasinet.se/db.pl?tf= ... th%20OBD2&
Kan anslutas till smartphones. För t.ex. Androidtelefon passar appen Torque. Har provat denna kombination på min V70II och det fungerar.
Det ska även gå att använda Garmin ecoRoute HD till en Androidtelefon med appen "Garmin Mechanics installerad", har dock ej provat.
Användarvisningsbild
av onkeltompa
#617464
Tråkigt att man ska behöva köpa allt detta för dyra pengar för att få så enkel information.

Kan bli dyra verkstadsbesök och Volvo verkar ha utelämnat kunderna helt till verkstäderna.

Tom

Bilen går normalt annars? Du får g&ari[…]

Då blev luftfiltret bytt och det gamla tv&au[…]

Nåt speciellt du undrar om? Har lagt in den […]

Service Renault Scenic 2003

Den står på bockar nu, alla hjulen rul[…]