Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Brainy
Vet inte om det är olika på V70 och S80 men på V70 behöver man inte det. Volvo har en slags kil som man lirkar upp clipsen utifrån med. Går säkert med något annat, t.ex ett tillräckligt styvt bladmått.
av matpe
Nej, du måste inte plocka bort stötfångaren för att byta grill. Du lossar stötfångarens clips i överkant bänder försiktigt förbi huvlåset och böjer sedan ut hela "sargen" som håller grillen. Knöla sedan ner handen och och tryck ihop överkatens och sidans kilar som håller grillen och vips är den loss. Lite trångt är det men det går. Jag googlade problematiken när jag skulle byta min och hittade någon som lagt ut bilder på proceduren. Om det var på denna sidan eller någon annan VOLVO-site kommer jag inte ihåg. Ett tips är ju att inte hålla på och bända på plasten i minusgrader utan se till att materialet har kanske inte rumstemperatur men behaglig garagevärme.
Lycka till
Mvh Mattias
av lobbysleeper
Här är officiella anvisningarna från volvo:
lång länk

Men som sagt, det går att lirka loss grill utan att vara så omständig, andra trådar om detta;
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... en#p436704
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 99#p425642
av mikaoj
Jag gjorde precis efter guiden. tog lös 6 st clips och bände ut stötfångaren upptill, sen tog jag en skruvmejsel och lirkade ut grillfästena.

tog ungefär 10-15 minuter. grymt lätt i gemförelse mot att måsta ta lös hela fronte.

tack för att ni tog er tid att hjälpa mig

resultatet vart riktigt bra

mvh
av lobbysleeper
StefanN skrev:Annars är det bara åka till valfri parkering i Kungens Kurva så kommer det killar och hjälper dig med det.....
haha! :mrgreen:
av oldtimersmc
Johannnes skrev:
Henrik83 skrev:
Istället för att krångla med grillen så funkar dessa märken klockrent. Mitt har iaf. suttit kvar längre än vad originalmärket gjorde

http://www.ebay.co.uk/itm/321151440560? ... 1497.l2649

Varför kan inte Volvo själva sälja sånt? Hur svårt kan det vara verkligen att få till en ändring med detta, dem är duktiga på allt annat med detta har det verkligen inte lyckats göra något åt!!!!
Har just testat detta och det ger ett helt otroligt genuint intryck "VOLVO READ AND WEEP" lägg upp detta på disken i Goodwill skålen.
Kan bara rekomendera denna produkt. Thinner trasa och sedan var noga med att placera den rätt m3 tejp + alu-plast inguten volvologga känns som det borde ha gjort från början.
Skall köpa ett till min andra my10 då jag är säker på att även den kommer att bli drabbad.
av V33nom
Annars räcker det med lite styrka i fingertopparna och ettbknyck ;-) 3 min jobb :-P
Felkodläsare: Foxwell NT710

Tack Xanthopteryx. Jag bor 80mil norrut från[…]

Enklaste är förmodligen att ringa till s[…]

Nyckeln går ej i tändningslåset

Jag kan inte få in mer än ca 1 cm av ny[…]

@batmac ,Pannlampa på(?) Ja det börjar[…]