Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av KalleH
#617144
Hej!

Har en fråga om hur man bäst bör göra med dieselvärmaren. Jag har för övrigt Extravärmaren inställd på AUTO. Kör ofta värmaren inställd på tiduret. När jag sen hoppar in i bilen stänger jag av värmaren och startar därefter motorn. Eftersom extravärmaren står på AUTO så kan det ju tänkas nu när det är kallt att bilen direkt startar värmaren igen och då känns det ju onödigt att stänga av den. Är det bättre att låta värmaren gå och starta motorn och bara köra iväg? Men då går väl värmaren hela tiden oavsett om den behövs eller ej vilket inte heller känns rätt. Lite I-landsproblem över det hela men hur gör ni, stänger ni av värmaren innan ni startar motorn?

Mvh, Kalle.
Användarvisningsbild
av Variosboy
#617165
Stänger aldrig av värmaren om jag kör på timer, men så tar jag ju oftast bilen när det kanske är 5-10 minuter kvar tills timern själv stänger av värmaren..

Så säg att du ställt in värmaren på klockan 10, och 09:30 tar du bilen och kör i 5 minuter tills du parkerar igen, då kommer värmaren att fortsätta gå även när du kommit fram, och i dessa lägen kan det ju såklart vara idé att stänga av den.. Men då gör man ju det när man kommer fram, inte innan man startat motorn och åkt iväg..
Användarvisningsbild
av PaNi
#617227
När bilen stått med värmaren på kör jag alltid iväg med värmaren påslagen. Stänger av gör jag när det blivit varmt i bilen, oftast ganska snart efter start.

Själv har jag alltid autovärme i läge off. Om jag missat att ställa in tiduret och tvingas åka iväg med kall bil känns onödigt att värmaren går igång om jag vet att jag bara skall köra ett par kilometer. Bilen hinner inte bli varm i alla fall.

En annan "best practice" är att sätta tiduret c:a 10 minuter efter du planerar att åka iväg. Vid planerad avgångstid är bilen tillräckligt varm i alla fall, och blir men lite försenad så har inte värmaren hunnit stanna. Min bil (MY11) stannar nämligen på programmerad tid. En tidigare bil jag hade (MY06) gick 10 minuter efter programmerad tid.
av KalleH
#617237
Hej!

Tack för svaren. Jag brukar också alltid ställa tiduret på ca 10-15min efter jag beräknar använda bilen och det fungerar utmärkt. Jag tycker det blir varmt direkt även om jag stänger av värmaren innan motorstart. Jag ställer ibland extravärmre på AV om jag bara ska köra korta sträckor eller flytta bilen ex. Men då jag normalt kör ca 40min enkel resa tycker jag gott den kan stå på auto.
Frågan är om AUTO-funktionen fattar att värmaren är i gång då när man väl startat motorn? På min förra bil en S60 MY11 kom inställningen i osynk med värmaren så när jag hade valt extravärmaren på AV gick den i autoläge och tvärtom. Detta efter att bilen varit inne på service för att värmaren inte fungerade. Är lite rädd att råka ut för samma sak om Auto-läget tror att värmaren är av när den i själva verket är på men det kanske den inte gör.
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
#617525
Fick samma att den var i otakt då jag hade bilen på service, flippa mellan Extravärmare AUTO PÅ/AV/PÅ/AV ett par gånger så går det till sig

/Kalle
av LasseL
#617555
Kanske en dum fråga, men hur märker man när extravärmaren går på under körning?
Användarvisningsbild
av StringerBell
#617571
Jag försöker alltid se till att värmaren går så länge som möjligt, när den väl startat. Har motorn inte kommit upp i full arbetstemperatur, sätter jag på direktstart så det fortsätter gå ifall jag behöver stänga av motorn för ett kort ärende i butik, eller liknande. Bilen fortsätter då värmas och kupén är varm och go' när man kommer tillbaka. En stor hjälp för att avgöra värmarens beteende är att ha en motortemp-mätare vilket ni stackare som åker moderna stor-volvo inte har.

Jag tror detta är det bästa sättet att hålla värmaren i god form: antingen ha den avstängd eller låta den gå länge när den väl startat. Med länge menar jag åtminstone en kvart. Tänk på att de här Webasto och Eberspächer värmare som Volvo har är i grunden parkeringsvärmare, och därför inte är gjorda för att gå korta tider. Utan att veta säkert skulle jag tro att många korta start och stopp är anledningen till att många får problem med värmarna.
av LasseL
#617606
Var ska den gula triangeln tändas? Jag ser inget om det i manualen...

(Jag har menyvalet på PÅ, men har aldrig sett någon gul triangel. Trots många minusgrader.)
Användarvisningsbild
av StringerBell
#617614
LasseL skrev:Var ska den gula triangeln tändas? Jag ser inget om det i manualen...

(Jag har menyvalet på PÅ, men har aldrig sett någon gul triangel. Trots många minusgrader.)
Har du varken aktivt startat den eller ställt in tiduret tänds den inte. (DVS om du bara startar bilen i kallt väder och låter automatiken starta den)
Bilen kvittrar då och då

Fjädern till spännrullen låter typ[…]

Det är synd att man inte kan bygga bilarna […]

Köpråd, årsmodell 2020-2023

Har en xc60 t6 23, startat om den totalt kanske 4-[…]

Halvljus inställning

Denna