Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Mccartney
Jag hade en volvo v70 2,5FT en 09a där fanns inget sportläget på Geartronic lådan, men nu när jag fick min xc70 D5 så fanns där sportläge.

Från vilken årsmodell kom sportläget och är det bara på vissa motoralternativ som det kom på?

Ni som har sportläget använder ni det?
Användarvisningsbild
av MartinS
Det är bara vissa motoralternativ, jag vet att D5 och T6 har det.

På min XC60 använder jag det i princip aldrig. Hade jag haft en mer körglad bil som en S/V60 T6 hade jag säkert använt det ganska mycket.

/Martin
av LasseL
Läste att det kom med MY11.
(Men först på hösten 2010. MY11or som var tillverkade före det kunde få SW-uppdatering.)

Jag har det på min V70 D5 AWD, men använder det mycket sällan....
av Steff 99
MartinS skrev:Det är bara vissa motoralternativ, jag vet att D5 och T6 har det.

På min XC60 använder jag det i princip aldrig. Hade jag haft en mer körglad bil som en S/V60 T6 hade jag säkert använt det ganska mycket.

/Martin
T. o. m en XC60 blir körglad om man använder sportläge.. 8)
Användarvisningsbild
av MartinS
Steff 99 skrev:
MartinS skrev:Det är bara vissa motoralternativ, jag vet att D5 och T6 har det.

/Martin
T. o. m en XC60 blir körglad om man använder sportläge.. 8)
Motorkaraktären möjligen, men chassiet blir aldrig förknippat med körglädje, även om det är ett fint, fast och väl avstämt chassie för typen av bil. Men bilmodellen inbjuder helt enkelt inte till aktiv körning tycker jag.

/Martin
Senast redigerad av 1 MartinS, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Hanzon
Använde knappt sportläget före Polestar optimering, efter optimering finns inte behovet enligt min uppfattning...
av Steff 99
S-läget ger ju bättre respons än uppgraderingen med Polestar ger vid exv. omkörning, så jag förstår inte de som inte använder detta.
Det är ju när man använder Sportläget då man verkligen känner skillnaden mellan en standrad D5 och en med Polestar.
Användarvisningsbild
av MartinS
S-läget använder sig oftast av en lägre växel, ligger kvar på högre varv istället för att växla upp men att det skulle ge bättre respons från MOTORN kan väl inte stämma? Jag kan ju lika gärna "kicka mig ner" som att spaka över till S vid en omkörning? I och för sig låser väl lådan snabbare med S men det känns inte heller som ett problem så länge det handlar om fullgasacceleration, då låser den snabbt på D också tycker jag.
Jag har faktiskt ännu så länge aldrig saknat kraft eller högre varvtal vid en omkörning med D.

/Martin

Jag skulle testat så stor som möjligt.

Tryckslang v70 D5

Hej, undrar om någon vet vad nedre delen av […]

Jag hade samma problem i min C30. Jag plockade is&[…]

Ja det har aldrig varit så mycket lekstuga […]