Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av pumpnasare
http://www.nsd.se/nyheter/artikel.aspx? ... ID=6701457
Kör inte Diesel men detta är ju tragist
av sweborn
Eeh, jag skall börja köra diesel och inser att jag har noll koll. Finns det någon extra miljöovänlig sort att få tag på så att det där inte händer mig? :shock:
av MattiasD
Tydligen ger även låginblanding av förnyelsebar diesel problem. Därför är det extra anmärkningsvärt att Bil Sweden för någon vecka sedan försökte lugna dieselbilägarna med budskapet att dieselbilar visst kan köras på förnybara bränslen. (http://www.bilsweden.se/nyheter/bilswed ... -dieselbil). Jag har mailad Bertil Molden och uppmanat honom att specificera vilka bilar han menar. Inget svar. Ännu en diesellögn från Bil Sweden.
av Mwi
sweborn skrev:Eeh, jag skall börja köra diesel och inser att jag har noll koll. Finns det någon extra miljöovänlig sort att få tag på så att det där inte händer mig? :shock:
Testa diesel efter försvarsmaktens specifikationer, men den kan vara svår att hitta på en mack när dig :lol: Och jag pratar inte om den de kör på dagligen, utan den som används när fordon tankas inför förvaring i mob-förråd.
av Rådlös
Sweborn frågade:

"Eeh, jag skall börja köra diesel och inser att jag har noll koll. Finns det någon extra miljöovänlig sort att få tag på så att det där inte händer mig?"

Det finns ingen miljövänlig diesel. Biodieseln som finns är visserligen inte fossil, men utsläppen är fullt jämförbara med fossil diesel. Detta beror inte på bränslet i sig utan på motorns arbetssätt. All biodiesel är dessutom extra känslig för vattenföroreningar samtidigt som den inte tål kyla. Sök på Google om dieselslem, dieselmicrober, dieselbakterier.
av sweborn
Rådlös skrev:Sweborn frågade:

"Eeh, jag skall börja köra diesel och inser att jag har noll koll. Finns det någon extra miljöovänlig sort att få tag på så att det där inte händer mig?"

Det finns ingen miljövänlig diesel. Biodieseln som finns är visserligen inte fossil, men utsläppen är fullt jämförbara med fossil diesel. Detta beror inte på bränslet i sig utan på motorns arbetssätt. All biodiesel är dessutom extra känslig för vattenföroreningar samtidigt som den inte tål kyla. Sök på Google om dieselslem, dieselmicrober, dieselbakterier.
Jag sökte miljö-O-vänlig diesel :)

Vad tankar forumfolket? Rullar man bara in på Statoil, tar vad de har och hoppas att det inte drabbar en själv? Tänker på det otäcka slemmet.
av AndS
sweborn skrev:
Jag sökte miljö-O-vänlig diesel :)

Vad tankar forumfolket? Rullar man bara in på Statoil, tar vad de har och hoppas att det inte drabbar en själv? Tänker på det otäcka slemmet.
Precis, in på ST1 och fyller upp tanken med diesel. Det finns en del fakta och sedan mycket skrönor, så det är svårt att veta vad som gäller och är sanning. T.ex. någon som kört på gammal diesel från farmartank erkänner det knappast eller någon annan form av "brännolja".
Men problemen i norr skulle vara intressant att få en förklaring till? "Importeras" billig diesel som kommer över Finlandsgränsen?
C20 D2 Bult till remskiva gått av

Nog inga problem men du behöver värma[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Har en nissan micra k11 1998 som tappar kraft och […]

Hittade du felet med lampan i lastutrymmet? Jag ha[…]

Tryckslang v70 D5

Hej, undrar om någon vet vad nedre delen av […]