Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Nian
Funderar på att köpa en sådan en lagerbil.

Har inte provkört den än ska det om några dagar men tänkte höra om det finns någon som äger en sådan här och som skulle kunna ge lite synpunkter på hur den är att äga och framför allt köra med tanke på hur liten den är i motorn.
av corzair
Jag var oerhört skeptisk till effekten innan jag hade provkört men faktiskt så räcker motorn till i alla dom flesta lägen, klart man får planera lite om man ska göra en tight omkörning men överlag bra alltså! Bilen har ju trots allt fortfarande ganska skapligt vridmoment.
av jonitz
Jag hade den som hyrbil under några dagar och blev positivt överraskad. Med rätt varvtal känns den inte alls slö. Min tanke var då att synd att den inte finns med automat. Men det finns den med nu, så därför har jag beställt en. Leverans i april/maj som det ser ut just nu.
av Nian
Skakar den i växelspaken när man kommer upp i varv som jag läst?
Hur är ljudet i kupen då? Är den tyst när man åker?
av dst02
Jag har haft min i drygt ett år (har en 2011), den har gått drygt 2300 mil nu med följande erfarenheter:
- Vibrationer finns i både ratt å växelspak framförallt vid tomgångkörning
- som bäst på långlandsvägskörning har Jag kommit ner i 0,49, 0,45 blandad e nog rent omöjligt å klara
- farligt trött om man släpper upp kopplingen för snabbt på 1an å 2an (precis helt död 10sek innan den börjar röra på sig)
- man klarar sig med den lilla 1,6an om man ägnar sig åt normal vardagskörning och aldrig någonsin har tanken eller behovet att försöka köra ifrån den intill vid rödljuset (om de inte är en långtradare eller stor buss)

För övrigt så håller skiten dåligt ihop, AC kompressor började krångla efter 1400 mil (byttes vid 2000), fjäder till kopplingspedalen gick av efter 2300 mil, allmänt gnek å oljud i inredningen som kommer å går,urkass radiomottagre i HP ljudanläggningen (hittar inte nya frekvenser om man åker mellan olika städer om ca 9 mil),vindrutetorkare slut efter 100 mil, växelspaken började gneka hejdlöst efter ca 1800 mil (smörjdes upp på verkstan i samband med service),varningslampa för airbag och antisladd började lysa, startade om bilen å allt fungerade igen (ca 1500 mil).
De här är väl inget speciellt för just DRIVe men V70 i allmänhet.
av Lövet
Mina erfarenheter (enbart från provkörning)

-Man klarar sig med motorn vid vardagskörning. Inga problem att hålla normalt "svennetempo". Dock finns absolut inga reserver. Omkörningar ska undvikas alternativt planeras långt i förväg.
-Inte lika snål som utlovat. Vid samma provkörningsrunda drog den ungefär 1 dl mindre än D3
-Det brummar i konstant fart även i så låg fart som 80-90 km/h. Eftersom bilen annars är tyst så stör detta ganska ordentligt.
av volvoc70cab
Var intresserad av en sådan bil för ett år sedan. Blev väldigt besviken på förbrukningen. Ok, den gick billigt när det var plan väg, och drog då cirka 0,45-050 lit/mil. Men då det blev lite uppförsbacke ökade förbrukningen till 0,75-0,8 liter/mil. Tyckte även att kraften var lite "klen". Men detta visste jag innan jag provade den, så jag blev lite besviken på den verkliga förbrukningen. I mitt fall blev det en XC60 FWD istället. Jag borde kanske inte uttala mig då jag endast kört bilen ett par mil, men provturen fick mig att tänka om.
av Lövet
När Auto Motor Sport testade V60 skiljde bara 7cl mellan DRIVe och D3 i blandad körning. Det är i mitt tycke alldels för liten skillnad.
av sweborn
Om du uppskattar utmaningen i att köra extremt snålt (den har körts riktigt snålt av drivna motorjournalister under snålrace) är en driveE intressant pga möjligheterna, annars kanske en T4/T4F är ett bra och kanske mer ekonomiskt alternativ.

Jag körde en V60 drivE och tyckte den var helt OK, även i uppåt 120 pinnade den på hyfsat. Åtminstone klart bättre än förväntat. Men det kan vara stor skillnad med familjen och packning i bilen, 115 hästar innebär att man då får ligga bakom lastbilen eller stanna och ta en fika.

Jag skulle testat så stor som möjligt.

Tryckslang v70 D5

Hej, undrar om någon vet vad nedre delen av […]

Jag hade samma problem i min C30. Jag plockade is&[…]

Ja det har aldrig varit så mycket lekstuga […]