Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av dst02
Jag överväger denna gången att skicka in bilen i automattvätten på grund av en blandning av lathet,grymt sketen bil och orkar inte bry mig
om några tvättrepor då bilen ändåså bara känns som skit då en del problem uppstått under året Jag haft den.

Hur som helst, någon som vet om WRG glasen tar skada av att få på sig avfettning/bilschampo å annat? Jag har varit noga med att inte använda mig
av några medel alls på wrg glasen tidigare.
Användarvisningsbild
av Racetwin2
Nemas Problemas :) Jag tvättar min i automattvätt minst en gång i veckan. Har inte haft några tvättrepor på mina tre senaste bilar trots samma behandling. Har inte heller märkt att WRG-beläggningen blivit sämre. Har dock kört max 7.000 mil och två år med bilarna men Volvo säger ju själva att man kan behöva bättra på beläggningen vart tredje år (har jag för mig att jag läst någonstans)
av dst02
Dåså, då blir de en "renast" tvätt på OK i eftermiddag.
Tror föresten inte att deras borstlösa tvätt e värre för lacken än att stå å gnida en svamp över bilen med allt salt å skit som grott fast även efter en avfettningsbehandling.
Användarvisningsbild
av MartinS
I instruktionsboken till min bil står det att man inte skall ha avfettningsmedel på rutorna?!

/Martin
av dst02
MartinS skrev:I instruktionsboken till min bil står det att man inte skall ha avfettningsmedel på rutorna?!

/Martin

Vill minnas att jag ockdå läst de men undra om avfettning sprids upp på rutorna i automattvätten?
Den borde ju bara sprutas på sidor å baktill?
Användarvisningsbild
av Knight8806
Om du har vattenavvisande glas bör du inte ha avfettning på rutorna, då detta försämrar funktionen (dvs. avvisa vattnet). Jag tror inte automattvätten är så noga att den undviker rutorna när den lägger på avfettning, men det är inte hela världen. Tvätta bilen bara och få bort vintersmutset, som ändå är långt mycket värre än "avfettning på rutorna".

Det som jag kan avråda dig från att göra är att ta en borsttvätt! Jag ser att du kör en hyfsat ny V70, så kör på borstlös tvätt istället med extra avfettning. Du kommer tacka mig på sommaren sen!
av dst02
Jag körde igenom bilen med mjukborste förut, hittade inga nya repor på bilen efteråt vad jag kunde se men de kanske kommer med tiden om man gör de ofta?

Tyckte däremot lacken kändes ganska strävefter tvätten dock.
Användarvisningsbild
av Henry_Fågeljazz
Att lacken känns sträv beror på att avfettningen inte är tillräckligt effektiv i en automattvätt.

Ska man få lacken riktigt ren krävs riktig avfettning. Använd gärna den som finns i de så kallade miljötvättarna.

Hälsar

Henry
av perhall
Har aldrig hört talas om nån som bättrar på beläggningen på WRG-rutorna efter tre år... inte heller nån som byter batteri varannat år (vilket åtminstone tidigare rekommenderas av Audi/VW) eller byter vindruta efter 7000 mil (rek av glasmästare...)./PH
av dst02
Jag har märkt av att mina rutor inte e riktigt lika effektivt vattenavvisande som när dom va nya men dom fungerar helt ok
ändå.

Jag kommer nog fortsätta tvätta bilen i autotvätt nångång ibland.
Tryckslang v70 D5

Hej, undrar om någon vet vad nedre delen av […]

Jag hade samma problem i min C30. Jag plockade is&[…]

Ja det har aldrig varit så mycket lekstuga […]

..Nu borde ju läget vara ca 100 miljarder k[…]