Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har en V70 5D 08-årsm.
Gång på gång använder jag motorvärmaren (inställd på tid) blir så att jag möts av en varm bil men sen startar inte bilen!! Ingen varning om batteriet eller att bilen skulle inte tillåta värmaren att starta om betteriet är för dåligt!
Volvo säger att jag åker för korta sträckor för att bilen skall kunna ladda upp... hade bilen under laddning i helgen 3 dgr i följd!!!! ändå blev jag utan värme o start i mosrse!! It´s sucks VOLVO! för övrigt är jag mycket nöjd med bilen!
Någon vet nåt?/Tack/Lajos
5DW?

I alla fall så behöver nog batteriet bytas om det varit urladdat så många gånger.

Det finns också en nyare programvara att ladda in i bilen som är bättre på att förhindra bränslevärmaren från att dra ur batteret.
Köp ett batteri med mer amperetimmar.
Ha som grundregel att aldrig köra värmaren längre än du kommer köra bilen.

Om batteriet har varit kallt och samtidigt urladdat är det med största sannolikhet som Moody skriver att du behöver byta det.
poseidon skrev:Det har varit utbyteskampanj på batterier till de första V70II, en 08 borde fått nytt batteri. Kolla det.

Hade samma problem och påtalade det med kampanj efter tips här på forumet men volvo ville inte byta det. Jag har en -08 och de menade att det inte skulle ha fungerat så pass länge om det var dåligt, datumet 4707 var stämplat på minuspolen på det så det var aldrig bytt.
Däremot bjöd de på halva kostnaden för att jag inhandlat bilen där 2-3 månader tidigare och det nya batteriet var på 90Ah mot det gamla på 80Ah.
lajo92 skrev:Har en V70 5D 08-årsm.
Gång på gång använder jag motorvärmaren (inställd på tid) blir så att jag möts av en varm bil men sen startar inte bilen!! Ingen varning om batteriet eller att bilen skulle inte tillåta värmaren att starta om betteriet är för dåligt!
Bilen övervakar spänningen och stänger av värmaren innan batteriet får så låg spänning att det inte går att starta.

För det ska funka så "förmodar" bilen att batteriet har en viss kapacitet, tex 80 Ah. Är batteriet gammal och kass från -08 så kanske batteriet bara har 30 Ah kvar i kapacitet och den spänning som bilen bryter vid räcker inte till längre. Gränsen det bryter vid är satt vid ett ganska "nytt och fräsch" batteri.
corzair skrev:Har funderat på en sak med värmaren, alla säger att man inte ska köra värmaren längre än man sedan kör bilen, MEN hur vet man hur länge det har stått och värmt?
Bra fråga.

Förmodligen får du ett svar som ändå inte funkar när det blir riktigt kallt och allt börjar trassla.

Blir det riktigt kallt så tror jag inte att du kan använda parkeringsvärmaren varje dag ute att koppla på en extern strömkälla oavsett hur långt du har till jobbet.

Vid ögonblicket som den startar så bedömer den att det skalll finnas nog kraft till start..

Men fråga någon som jobbar med bilar, hur mycket dem litar på ett batteritest som tar några sekunder...
Tryckslang v70 D5

Hej, undrar om någon vet vad nedre delen av […]

Jag hade samma problem i min C30. Jag plockade is&[…]

Ja det har aldrig varit så mycket lekstuga […]

..Nu borde ju läget vara ca 100 miljarder k[…]