Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av joohan
#613667
Inom kort ska jag få min nya tjänstebil och nu börjar jag fundera på det ena och andra..

Det jag vill göra är att montera mina privata extraljus på den nya bilen, men för att det ska gå måste man ha kablage för det. Min chef tillåter inga extra krusiduller utöver Momentum, drag och VOC. Därför måste jag montera kablaget själv och kan inte låta en verkstad göra det.

Har någon här installerat originalkabelsatsen för extraljus? Var det svårt och hur mycket kostade den?
Jag har installerat extraljus och kablage i min privata V70 -98a, men det har förmodligen ingen likhet med en splitterny V70 :wink:
Hur mycket kostar det sen att få extraljusfunktionen igångsatt i programvaran (mha VIDA)? I MY12 så har tydligen extraljusknappen slopats och man måste nu gå in i menyerna för att kunna slå av extraljusen separat.

Jag ringde säljaren och språkade lite med honom och han ville att jag skulle få min chef att godkänna att dom gjorde kabeldragningen på plats innan jag fick bilen, men det kommer inte chefen att gå med på. Säljaren gick inte med på att dra igång funktionen i programvaran redan innan kablaget var draget heller.
av Lövet
#613683
Du kan inte bara dra styrström från helljuset och sedan ta ström via relä direkt från batteriet? Slipper du all form av programmering.

(Jag har inte gjort det själv så det finns säkert anledningar till att inte göra det.)
av pumpnasare
#613696
Hej
Jag har dragit på vanligt sätt, relä från Mekonomen stöm från batteriet och styrstöm från helljuset.
Funkar perfekt.
av Malmstroem
#613719
Enda nackdelen med direktkopplingen är att man då inte enkelt kan slå av extraljusen och fortfarande ha helljuset tänt.

Det är t.ex. bra om det är mycket snörök, eller om det kommer mycket mötande trafik -- då slipper man blända av så tidigt som man måste göra med extraljusen på.

Har du provat att prata med din chef? Säkerhetsaspekten med helljus borde kunna få honom att gå med på det -- speciellt om du står för extraljusen. Jag tror faktiskt att alla chefer jag haft skulle gått med på det (och en del av dem har varit rätt griniga...)

Om du inte störs av att jämnt ha på extraljusena -- kör den enkla vägen. :wink:

Försök nummer 1 avklarat. Gick inte som […]

Volvo 960 dricker mycket

Hej, jag har volvo 960 2.5L automat. Den dricker d[…]

Hej, har en Volvo s40 2. Varvtalet ligger kvar (st[…]

Överhettad passat b5

Dom flesta motorer har ju en normal drifttemp pend[…]