Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av 1Burken
Hej
Jag har en 2,5ft -10 automat, och har lite funderingar kring bränsleval.

Nu har ju priset på bensin ökat ganska mycket den senaste tiden och avståndet till Etanolen (tror jag) har ökat.

Om jag kollar priset just nu i den ort där jag jobbar betalar jag 14:49kr/l för 95 oktan och 10:38 för etanolen.

Om jag förstår rätt så kommer min bil öka sin förbrukning med ca 40% om jag tankar etanol. Stämmer det?

Jag har hört och läst en del om startproblem med etanol. Gäller det alla modeller eller bara de tidigare, ska jag vara orolig?

Hoppas någon har lite fakta om det här och gärna lite kloka ord om vilket bränsleval jag bör göra.
Mvh Andreas
Användarvisningsbild
av Variosboy
Du har nog inte sökt tillräckligt i forumet--

Några startproblem med 2,5FT har då inte jag läst om..
Vad det gäller ökning i bränsleåtgång så pratar som flesta om 30%, har aldrig hört 40% faktiskt..

Således är det och har varit billigare -ganska länge- att köra på etanol!
Användarvisningsbild
av roadside
Finns som sagt mycke läsning om etanolen här på forumet. Jag kör på E85 och funkar bara bra. Kallstartat utan värmare ner till -12 iaf, inga problem. Min bil drar ganska precis 30% mer med etanol i tanken. Går bättre på etanol, lite piggare.
Användarvisningsbild
av 1Burken
Så det ni säger är alltså: kör på etanol.
av boston00
Nu kan du få höra om en som har 40% mer, jag kör väl inte så snålt kanske och kör mycket korta sträcker. Jag ligger på runt 1 liter /mil på bensin och 1,4 på etanol. 2,5FT 09.

Så i min värld är det skit samma ur en ekonomisk aspekt att köra på bensin eller etanol. Jag brukar tanka etanol bara för att "lura" mig själv, jag gillar inte när det närmar sig 1000 kronor för en tank.
av Pottsork666
Kan tillägga att jag har startproblem nu när det blivit kallt. Har en 2.5FT -09 och kör etanol. Startproblemet är inte värre än att det går på andra försöket, och efter att ha varvat med en tankning bensin så är problemet avhjälpt för tillfället. Så problemet finns där, men är inte värre än att det fortfarande är värt att köra på etanol.
av lobbysleeper
Funderar på om jag ska betala lite extra och köra 98 till fjällen på sportlovet som närmar sig... Förra gången var det mellan -20 till -30 vissa mornar, då gav gamla D5an upp med svagt batteri o så.

Så vill man vara säker kanske jag ska ha 98 i tanken? (här i stockholm har jag aldrig tankat bensin en enda gång sen jag fick bilen).

I fjällen kommer jag försöka koppla in motorvärmaren, och om jag har värmaren på, då kanske etanol funkar?
Förvisso ska man hem från backen också på eftermiddagen, men det brukar inte vara fullt så kallt då som på morgonen...
Användarvisningsbild
av 1Burken
Intressant info...
Undrar hur Webaso värmaren kommer reagera på Etanol...
Någon som har erfarenhet från det?
av umekille
Går det köra en Kat-bil på 98?
min 945/93 går bra på upp till 50% E85
Min 745/91 går jättebra med 100% E85
men som sagt startmotorn måste arbeta mer innan den
startar vid kyla.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5