Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#612818
Hej!

Har elektrisk motorvärmare som jag kopplar in ca 2-3 timmar nu i moderat vinterkyla (några få minus).
Tänkte också skaffa kupévärmare (har uttag i kupén och den går på samma kontakt som motorvärmaren).
MEN är det någon som vet om den ska/bör stå igång lika länge?
Intuitivt känns det som 2-3 timmar är länge för en kupévärmare. Också för en liten en på under en kW.

Kommentarer?
#612821
Jag har samma problem. Har letat efter en "fördröjare" för kupéuttaget men inte lyckats. Man kan alltid sätta en vanlig timer men då måste man vrida om den varje dag och det orkar jag inte.

Dock är 2-3 timmar troligtvis för länge oavsett. Max 2 timmar har jag för mig att det är och det är då det är riktigt kallt, typ -20. Finns bra tabeller på kupéfläkttillverkarnas hemsidor. Oavsett hur länge jag har min i så går kyltempen aldrig över 40grader så det är meningslöst att ha den i för länge.
#612826
Med "2-3 timmar troligtvis för länge oavsett", menar du då motorvärmaren? Jag har experimenterat och tycker det blir för lite med mindre. Men jag ska skaffa ODBII-läsare så jag kan kolla exakt vad tempen blir.
#612849
Noodles skrev:Varför skulle 2-3h vara för länge? :)

Jag har en Modernum Cyklon 1700, den har 2 effektlägen, 1625 och 900W.
På jobbet går den 8h på 900W läget, ståendes på golvet på passagerarsidan.
Kostar ju 10:-/dag+ev.motorvärmare+det du använder hemma.
#612864
Förr fanns det även timer som satt i bilen till elektriska motorvärmare, och om man har ett "kollektivt" uttag, t.ex i ett hyreshusgarage eller liknande, även på arbetsplatser, är det ju så gott som alltid timer på dom uttagen. Jag har aldrig sett längre drifttid än 2 timmar på någon timer. Så är det ju även på tiduren för bränsledrivna värmare.
#612902
Noodles skrev:Varför skulle 2-3h vara för länge? :)

Jag har en Modernum Cyklon 1700, den har 2 effektlägen, 1625 och 900W.
På jobbet går den 8h på 900W läget, ståendes på golvet på passagerarsidan.
På Calix hemsida säger man:

"Hur länge skall motorvärmaren vara inkopplad innan bilen skall användas?
Inkopplingstiden skall anpassas efter utetemperaturen, rekommenderade tider är:

Vid + 10°C ca 1h
Vid 0°C ca 1h
Vid - 10°C ca 2h
Vid - 20°C ca 3h"

Med andra ord blir det ofta onödigt länge att ha den inkopplad då det för de flesta sällan är så kallt som -20 grader. Problemet som TS skriver om är är att du har värmaren inkopplad minst en timma, ofta 1,5 timma men med en krafig kupéfläkt så räcker det med ca 40-50 minuter för att få kupén varm. I mitt fall resulterar det i att jag eldar för kråkorna i kupen i minst en timmas tid varje morgon och det slutar med att det är ca 30 grader i kupen då termostaten i kupéfläkten slår ifrån.
Service Renault Scenic 2003

Den står på bockar nu, alla hjulen rul[…]

Köpråd V60 etanol

Ja en V70FT hade kanske gått till TS med ja,[…]

Ottocast till Volvo

Hej. Har sett en del reklam för Ottocast till[…]

Överhettad passat b5

Ett tillägg: Det är "superviktigt&[…]