Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av laka14
Hej

Är det någon mera än jag som har en V70 som dricker kylarvätska och den dricker rätt ordentligt ca: 2L i veckan.
Volvo har provtryckt systemet utan resultat.
Oljan i motorn finns det inga tecken på att den tar in olja samt att nivån är normal sama sak med automatlådan nivån normal.
Har även stängt av värmaren för att se om den slutar att dricka kylarvätska vilket den inte gör.
Nu skall bilen in igen och dom skall lyfta på toppen och se om dom kan hitta något.
Vore intressant och se om jag är den ända eller om det finns fler med samma problem.
Användarvisningsbild
av len
provtrycker du systemet så släpper den tryck om du har en läcka, oavsett var (slang eller topp)! Provtryckning ska ske med högre tryck än systemet själv när det är varmt. Men tapper den 2 liter (expansionskärlet) och inget mer eller vad händer efter 2 veckor? Blir motorn överhettad? (läses med analys hos ÅF). Vore intressant om den håller provtryckning och tappar vatten utan att vara överhettad!!
av laka14
Problemet uppstog i Oktober när jag hade provat värmaren. Jag antog att det var luft i systemet och att Volvo är lite snåla när dom fyller bilen. Sedan var det bra tills i slutet av December då jag fick fylla på ca: 1l varav jag lämnade bilen till Volvo för att provtrycka. Efter provtryckningen så har jag fyllt på ytliggre 2l. Bilen blir inte överhettad enligt mekaniker dessutom så varnar bilen om den skulle bli överhettad. Det går inte att se att den läcker någonstans har provat alla tänkbara metoder.
av laka14
Cox skrev:Troligtvis spricka i toppen något ventilsäte kan de vara
Kan vara så men borde inte det synas i oljan och att bilen borde väl ryka väldigt vitt?
laka14 skrev:Hej

Är det någon mera än jag som har en V70 som dricker kylarvätska och den dricker rätt ordentligt ca: 2L i veckan.
Provtryck är inte pålitligt.

Luktar det glykol någonstans? Har du kollat under? Ibland kan det dunsta på heta ytor innan den når marken men då brukar det lukta i alla fall.
av Cox
Det behöver inte synas i oljan, om tex ett ventilsäte är paj/sprucket då kommer inget vatten i oljan alls. Det borde ryka vitt om den men behöver inte göra det. Sådana sprickor kan vara svåra att upptäcka syns inte vid provtryckning förens motorn är varm
av laka14
StringerBell skrev:
laka14 skrev:Hej

Provtryck är inte pålitligt.

Luktar det glykol någonstans? Har du kollat under? Ibland kan det dunsta på heta ytor innan den når marken men då brukar det lukta i alla fall.
Nej ingen lukt jag har kollat under.
Vad jag kan se så läcker den ingenstans. det försvinner spårlöst.
Jag har några bekanta som har samma problem men dom orkar inte bry sig då dom kör tjänste bilar.
av laka14
Cox skrev:Det behöver inte synas i oljan, om tex ett ventilsäte är paj/sprucket då kommer inget vatten i oljan alls. Det borde ryka vitt om den men behöver inte göra det. Sådana sprickor kan vara svåra att upptäcka syns inte vid provtryckning förens motorn är varm
Volvo provtryckte både när den var kall och varm likadant med värmar ingån och ej igång
C20 D2 Bult till remskiva gått av

Nog inga problem men du behöver värma[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Har en nissan micra k11 1998 som tappar kraft och […]

Hittade du felet med lampan i lastutrymmet? Jag ha[…]

Tryckslang v70 D5

Hej, undrar om någon vet vad nedre delen av […]