Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Mccartney
Anpassar sig Geartronic lådan sig efter hur man kör?

Har haft bilen nu i 3 veckor och tycker att motorn har fått en mjukar gång...Sambon tycker den har tappat kraft.

Kan det beror på Geartronic lådan eller att motorn har blivit inkörd efter 170mil ca?
Användarvisningsbild
av apersson850
På min märktes det tydligt att växlingarna blev mjukare efter några hundra mil. Men det har varit så med alla nya automatlådor jag har någon erfarenhet av. Bromsarna i lådan sliter till sig lite och biter sen inte lika tvärt som de gjorde från början. Så var det även på den gamla helhydrauliska tiden.
av Mccartney
apersson850 skrev:På min märktes det tydligt att växlingarna blev mjukare efter några hundra mil. Men det har varit så med alla nya automatlådor jag har någon erfarenhet av. Bromsarna i lådan sliter till sig lite och biter sen inte lika tvärt som de gjorde från början. Så var det även på den gamla helhydrauliska tiden.
Låter som det är detta som har hänt.... :)
Användarvisningsbild
av Momentum
Normal program
When driving with normal accelerator pedal application the Transmission Control Module (TCM) uses a preset gearshift program, optimized to shift for economical driving. This gearshift program is designed for "normal" driving which combined provides early upshifting and lock-up. The gearshift program automatically adapts to different driving cases such as driving uphill with a trailer or driving at high altitude. In addition, transmission oil pressure is adapted to provide gentle engagement of the gears.

100 miljarder kr :party:

OM RYSSEN KOMMER

… ”aldrig försökte” =[…]

Roligt när ett av mina gammla inlägg bid[…]

Hjulsidor Volvo 740 GL -91

Det började med att motorstarkare varianter a[…]