Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av IntenZe
#610943
Nu när det är som kallast så går det ju en del ström till diselvärmaren. Brukar ladda batteriet lite då och då men kom på att jag läste här på forumet att det gick att koppla i en snabbkoppling på något sätt så man bara behövde sticka i en elsladd i väggen när man behövde få laddat, ungefär som en motorvärmarsladd.
Vad heter manicken man använder sig utav?
av ChristerN
#610948
En del biltillverkare av exklusiva sportbilar bygger in en batteriladdare fastmonterad i bilen och sen pluggar du bara i en sladd i ett uttag så laddas batteriet. Ett exempel är Ferrari som bygger in laddare från CTEK.
Dessa bilar står ju ofta stilla i garaget under långa perioder och genom batteriets självurladdning skulle det annars ladda ur.

Jag har aldrig hört talas om att Volvo har gjort detta, men jag har ju inte hört talas om allt heller ... :D

Sen ska man vara skeptisk till snabbladdning. Ett batteri kan inte snabbt laddas fullt. Det tar alltid tid för batteriet att uppnå 100% och ju mer laddat batteriet är desto längre tid tar varje procent ytterligare laddning. Ett batteri mår också bra av att vara så laddat som möjligt vid förvaring och helst, som i fallet med Ferrari, ska laddare försöka trycka i lite laddning även om batteriet är fulladdat. För kraftig laddning (= hög laddspänning) mot ett fulladdat batteri gör bara att det kokar.
Nu kom jag visst lite utanför själva frågan, sorry :|
av S80-04
#611226
Cox skrev:Montera en sådan här så slipper du problem.
http://www.skruvat.se/Calix-Batteriladdare-P87937.aspx
Ganska dyr för du behöver ju också kablar. Billigare att montera ctek med anslutningskablar till batteriet. Tyvärr måste man då öppna motorhuven då man kopplar. Man behöver ju dock inte ladda varje dag. Och om man är händig kan man ju skarva kablarna och dra dem genom grillen?
Har själv diesel med endast bilens egna bränslevärmare, ingen blockvärmare. Tyckte att det blir billigare att köpa bränslet än att istallera blockvärmare med kupeuttag som kostar väl runt 5000 kr här. Räknade att jag behöver uppvärmning ca 200 gånger/år. Byter bil var tredje år så användning 600 * 0,25 liter diesel a`1,6€ blir 240€ dvs omkring 2400 kr.
Användarvisningsbild
av Doffen
#611235
En CTEK med comfort indicator er å anbefale.
På V70 II kan man koble til kabelen og strekke ut opp mot frontruten. Så slipper man å åpne huven hver enda gang

Bild

Bild

enkelt og greitt :)
Senast redigerad av 1 Doffen, redigerad totalt 0 gånger.
av Cox
#611246
NJa dyrt och dyrt, jag har monterat elektrisk motorvärmare med laddare till min bil. Blir många korta sträckor under vintern. Samt har jag stolpe på jobbet så jag kör även kupévärmare elektrisk. Sedan nyttjar jag dieselvärmaren på platser där jag inte har tillgång till ström ganska flitigt. För att slippa problem med tomt batt köpte jag denna laddare och är nöjd med denna. Håller batt fullladat och friskt. Så den kostnaden tog jag gärna i stället för att mötas av ett klick när man kommer på morgonen. Hatar nämligen strul vintertid.
Användarvisningsbild
av StefanN
#611258
Det finns ju färdiga kit på volvo för antingen bara batteriladdning eller i kombo med motorvärmare.
Varför hålla på med Åsa-nissedragningar av kablar genom grill och annat när det går att få snyggt? På en 740 från 87 ok men nu är det ju nya bilar det handlar om.
Användarvisningsbild
av Doffen
#611260
Kan ikke kalle monteringen av CTEK comfort indikator som en "nissedragningar". Den vises ikke når den er i bruk, og man slipper en skjemmende kontakt på støtfangeren eller noe slikt.
av Cox
#611266
StefanN skrev:Det finns ju färdiga kit på volvo för antingen bara batteriladdning eller i kombo med motorvärmare.
Varför hålla på med Åsa-nissedragningar av kablar genom grill och annat när det går att få snyggt? På en 740 från 87 ok men nu är det ju nya bilar det handlar om.
Kan inte annat än hålla med, har jag råd att köpa en bil för ett par hundratusen så har man råd med en laddare för en strunt summa åxå.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7
EGR kylare 2,0 D

Vill bara tillägga att priset du nämner […]

Då vart oljbyte utförd. Sil på h[…]

Däckslitage insidan.

Det var fel hjulinställning, fick justera in […]

Han nekar allt, att det inte vart så nä[…]