Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hei,
Dere som har åkt både V70 og XC70...
Hvordan er egentlig skilnaden å kjøre en V70 mot en Xc70 - till eksempel samma motor D3 2,4(2010-2012). Tenker inte på fremkomlighet vinter/slaskvegar...

Er det unifær som at åka samma bil??
1. Opplevd komfort over det hela.
2. Fjædring på skogsbilveger
3. Comfort - styrning - på guppige vegar...
4. Ljudnivå i cupe- du sitter lite høgre.

Helsing volv :-)
XC70 har något längre fjädringsväg, vilket kan vara en komfortfördel på guppiga vägar.
Samtidigt gör den, och den lite högre tyngdpunkten, att bilen är lite mindre lämplig för avancerad kurvtagning.
Man sitter lite högre och ser därför i vissa situationer något bättre framåt.
Gick från en v70II 2,5FT till en xc70 D5, jag älskarde min v70....men xc70in känns som en stridsvagn jämfört med v70in.

v70 är som tidigare nämnt bättre på kurvtagning, men med en progressiv servo så tycker jag ändå inte att det skiljer så där jätte mycket.

Jag uppskattar att det är lättare att ta sig in och ut ur xc70in jämfört med V70 på grund av att xc70 har högremarkfrigång så kliver man mer rakt in i bilen än ner som man oftast gör med vanliga personbilar.

Till xc70 nackdel är att den känns klumpigare i trånga utrymmen jämfört med v70 men med hjälp av parkeringassistans fram och bak så är det problemet lätt fixat.
Takk for svar!
Det betyr at det er en følelse av mer oversikt og comfort med xc70II standardchassi enn V70II - da jeg verdsetter høyt myk gange og ikke slag(hårda bank mot fjædringen) på guppige vegar...spesielt små guppar... Synes v70II har totalt meget bra comfort :-)
Jämført med Toyota Landcruiser 90 (har hatt 2 stykk -opp til 2009mod) - så tror jag nog etter dette at xc70II med sitt standardchassi har mye bedre comfort på landsvegar og motorvegar? - slik xc70II er som beskrevet jämført med v70II ovenfor her.
Ungarna i huset frågar om vi ska ta "vattensängen" när vi ska ut med bilen.
Vattensängen är XC70'n :P

Rätt nice att flyta omkring i på dåligt hyvlade vägar uppe i norr. Mindre nice om man vill busa i kurvorna, det går ju nästan inte att få sladd hur man än gör.. får nog införskaffa en gammal WV-bubbla för att hamna på tvären då och då.
Det märkliga med V70II, och det gäller säkert även XC70II med vettiga däck på (dvs. inte åretruntdäck), är att den är mjuk och vinglig när man kör den men extremt säker vid undanmanöver. Det var väl T Värld som testade och en V70II med std-chassi slog BMW 5-serie, Audi A6 och VW Passat i undanmanöver. BMW:n fick problem pga sladd i flera tester. V70II vinglar mest men är säkrast...

Annars tror jag att komfortvinsten med XC70II är mindre än förlusten i köregenskaper, men det är inga stora skillnader vi pratar om. Fast över 160 km/h är V70II stabilare än XC70II så att det märks ordentligt. 4C och progressiv servo kan funka som botemedel../PH
Tack for fin info.

En fråga till:

Er det riktig at produktion/byggande av XC70 - numera er i Holland/Nederland - og inte i Sverige/Torslanda. En Åf påstod det, men det måsta vara fel? inget produktion av XC70 i Holland nu?

Jag skulle testat så stor som möjligt.

Tryckslang v70 D5

Hej, undrar om någon vet vad nedre delen av […]

Jag hade samma problem i min C30. Jag plockade is&[…]

Ja det har aldrig varit så mycket lekstuga […]