Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

De som säger det är bensinskallar som alltid måste varva ur till 5000 på varje växel. Diesel blir helt omöjlig vid den typen av körning. Diesel passar perfekt till en mera tillbakalutad, glidarkörning där varvräknarnålen sällan passerar 3000.
Min automatlåda brukar vilja ha ett motorvarv på 1200rpm vid lugn landsvägskörning, sen skickar den ner ett par växlar om man plötsligt får riktigt bråttom. Men växlingarna går ju helt omärkbart med dessa slangbellelådor så vavtalet känns ju egentligen ointressant, tills man vevar ner rutan och lyssnar på sex plåtburkar som åker upp och ner i en faslig fart, då gör varvtalet skillnad. Mums...

/Martin
Det beror HELT på vad det är för bensin-/dieselbil. En D3 kör man sällan över 3000 r/m. En 2,0F måste man varva när man ska köra snabbt (den varvar f ö nästan dubbelt mot en D3 på högsta växeln...). En D5 är rätt kul att varva jämfört med en D3. En T4 är ett under av vrid jämfört med en 2,0F men seg jämfört med en T6 etc. Så generellt kör man väl lite annorlunda men det beror väldigt mycket på vad det är för bensin- resp. dieselmotor.
PH
Åker man DRIVe så får man varva för att den ska flytta sig men varva över 2500 är lönlöst å under 1500 händer inte mycket där heller så de blir ju en rätt så långsam körstil hur man än bär sig åt :P
D3 tycker Jag var riktigt rolig med automat och gasa speciellt mycket för att bilen ska flytta på sig behövde man inte heller,däremot tycker Jag D3 manuell va ganska lik en normal bensinare, inte speciellt dragvillig på låga varv men runt 2500-3000 började de hände en hel del, hm!
Vid omkörning i landsvägsfart så går du från 6:an till 4:an då händer det grejer om du har någon av de större D motorerna: I övrigt så kan man säga att vridet kommer tidigare ca 1500rm och dör tidigare än på en bensinare så visst kör man anorlunda.
Men framför allt så går det att köra fantastiskt snålt med diseln.
Är det en auto så åker du bil inte kör...
dst02 skrev:Åker man DRIVe så får man varva för att den ska flytta sig men varva över 2500 är lönlöst å under 1500 händer inte mycket där heller så de blir ju en rätt så långsam körstil hur man än bär sig åt :P
D3 tycker Jag var riktigt rolig med automat och gasa speciellt mycket för att bilen ska flytta på sig behövde man inte heller,däremot tycker Jag D3 manuell va ganska lik en normal bensinare, inte speciellt dragvillig på låga varv men runt 2500-3000 började de hände en hel del, hm!
Det läskiga med DRIVe (som kanske är bättre på 115hk/6 växl/270Nm) är att den är helt död under 1500r/m. Läskigt när man byter fil och kör på trean och det inte händer något när man gasar t ex. T4 och D3 lider lite av detta också men ok. D5, 2,5T m fl har gott om kraft från 1000r/m... det gillar jag.../PH
perhall skrev:
dst02 skrev:Åker man DRIVe så får man varva för att den ska flytta sig men varva över 2500 är lönlöst å under 1500 händer inte mycket där heller så de blir ju en rätt så långsam körstil hur man än bär sig åt :P
Det läskiga med DRIVe (som kanske är bättre på 115hk/6 växl/270Nm) är att den är helt död under 1500r/m. Läskigt när man byter fil och kör på trean och det inte händer något när man gasar t ex. T4 och D3 lider lite av detta också men ok. D5, 2,5T m fl har gott om kraft från 1000r/m... det gillar jag.../PH
Det värsta med DrivE som jag upplever är ju när man skall snabbt ut från en korsning, mindre väg ut på stor väg eller liknande. Alltså start från stillastående. Marginellt för lite gas vid kopplingsuppsläpp så kan det ta åtskilliga sekunder innan det börjar röra på sig, och det är inte jätteballt om du precis tänkt dig smita ut på landsvägen framför den där 60tonnaren....

/Martin

100 miljarder kr :party:

OM RYSSEN KOMMER

… ”aldrig försökte” =[…]

Roligt när ett av mina gammla inlägg bid[…]

Hjulsidor Volvo 740 GL -91

Det började med att motorstarkare varianter a[…]