Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har strul med batteriet och idag när jag skulle inhandla ett nytt var de osäkra på hur lång garanti det var på dem. Bilen är uttagen feb 2008. Reservdelskillen sa först att det var 4 års garanti och då skulle jag få det på garantin men han vart lite osäker så han skulle rådfråga chefen senare under dagen.
Cox skrev:Ja du intressant, när jag var dit förra året och mitt batt som var bytt för lite över ett år sedan. Så var svaret 1 år ingen garanti köp nytt.......
Oj, ok. Han velade mellan 3 eller 4 år. Knepigt om det då bara var 1.
Ska ta ett snack med säljaren också då jag inhandlade bilen i oktober och "samma" reservdelskille tyckte gott att jag skulle få ett nytt av den anledningen.
Jag vet inga garantiår, men tycker att 3 - 4 år låter mycket.
Det är genom slarvigt betende, extrem körstil, utebliven service och vårdslöshet lätt att knäcka ett batteri på kortare tid än så. Därför låtet det märkligt att någon vågar vara så frikostig med garantin.
Sedan finns ju raka motsatsen också, att vårda ett batteri under ideala förhållanden. Då håller det uppåt 10 år. Men det är en annan historia.
I min gamla V70 från 01 bytte jag ut det fabriksmonterade batteriet i januari 2011. Då bytte jag i förebyggande syfte då bilen ibland klagade på att spänningen var låg om jag lyssnade på radio medans jag väntade på någon en stund med motorn avstängd. Är det alla dieselbrännare som dödar batterier i förtid numer? Jag tycker alla batterier jag haft genom tiderna håller hur länge som helst... Min S40 från 03 har fortfarande det fabriksmonterade batteriet i och det går som tåget.

/Martin
MartinS skrev:I min gamla V70 från 01 bytte jag ut det fabriksmonterade batteriet i januari 2011. Då bytte jag i förebyggande syfte då bilen ibland klagade på att spänningen var låg om jag lyssnade på radio medans jag väntade på någon en stund med motorn avstängd. Är det alla dieselbrännare som dödar batterier i förtid numer? Jag tycker alla batterier jag haft genom tiderna håller hur länge som helst... Min S40 från 03 har fortfarande det fabriksmonterade batteriet i och det går som tåget.

/Martin
Bränslevärmare är ett bra sätt att döda batterier, helt klart, sen hjälper ju inte alla andra elektroniska system till som ligger å drar ström i viloläge när bilen inte används, och sist men inte minst, kvaliteten på batterierna verkar också ha blivit en aning sämre.

Men den viktigaste faktorn av alla är att måååååånga idag verkar köra stenhårt efter devisen att saker som inte det står utryckligen i serviceplanen att de ska göras, de skiter man i.. Vad är jag ute efter är alltså att väldigt få underhåller sina prylar vettigt. Att ladda sitt batteri fullt en gång eller två per år är det väldigt få som gör.. Fast det borde vara självklart kan man tycka..
2år som resten av garantin så jag tror ju inte mycke på att du får ditt på garanti på din 08a
Det är väl konsumentköplagen som gäller, dvs. 3 års reklamationstid: du kan hävda att du kan förvänta dig 3 års hållbarhet även om du skulle tillhöra dem som använder värmare m m som ändå är standardutrustning i en 2,4D. Men efter 3 år tror jag inte att det finns något, tyvärr. /PH

100 miljarder kr :party:

OM RYSSEN KOMMER

… ”aldrig försökte” =[…]

Roligt när ett av mina gammla inlägg bid[…]

Hjulsidor Volvo 740 GL -91

Det började med att motorstarkare varianter a[…]