MartinS skrev:I min gamla V70 från 01 bytte jag ut det fabriksmonterade batteriet i januari 2011. Då bytte jag i förebyggande syfte då bilen ibland klagade på att spänningen var låg om jag lyssnade på radio medans jag väntade på någon en stund med motorn avstängd. Är det alla dieselbrännare som dödar batterier i förtid numer? Jag tycker alla batterier jag haft genom tiderna håller hur länge som helst... Min S40 från 03 har fortfarande det fabriksmonterade batteriet i och det går som tåget.
/Martin
Bränslevärmare är ett bra sätt att döda batterier, helt klart, sen hjälper ju inte alla andra elektroniska system till som ligger å drar ström i viloläge när bilen inte används, och sist men inte minst, kvaliteten på batterierna verkar också ha blivit en aning sämre.
Men den viktigaste faktorn av alla är att måååååånga idag verkar köra stenhårt efter devisen att saker som inte det står utryckligen i serviceplanen att de ska göras, de skiter man i.. Vad är jag ute efter är alltså att väldigt få underhåller sina prylar vettigt. Att ladda sitt batteri fullt en gång eller två per år är det väldigt få som gör.. Fast det borde vara självklart kan man tycka..
Assumption is the mother of all f ups.