Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tjena,

med lite sorg i hjärtat är det nu dags för oss att göra oss av med gamlingen. Allt pekar just nu mot ännu en S80 fast dieselkvarn och i "Ember Black" 8) istället!

Dock är vi inte hundra på om det blir ännu en bil med Four-C eller inte.. Till funderingen, tills nu så har vi bara kört S80s med "Four-C-chassit" och 18-samt 17"-fälgar. Vilket kan på underlag som vi kör på - det blir en hel del kullersten och lite sämre vägar - vara lite obekvämt ibland. Så frågan är väl egentligen hur standardchassit eller "komfortchassit" som dem kallar det står sig mot Four-C:et i de nämnda underlagen? Står nu i kvalet att välja antingen just Four-C eller Polestar. Det tyngsta argumentet dem båda emellan är att Polestar kan man "montera" i efterhand (vilket troligtvis inte blir av isf), det kan man inte med Four-C. Men som sagt, vi har aldrig kört en S80 med standardchassi, vad säger ni?

Måste dock sträcka lite på smilbanden och säga att det är ett väldigt angenämt "problem". :wink:
Jag kan tycka att det är lite överprissatt, 15900. Det är ju lika mycket eller mer än "premiumkonkurrenterna". I Tyskland säljs 4C i paket med andra grejer för totalt drygt 10000. Volvo brukar ha humana priser på utrustning men detta är ett undantag.

Någon här på forumet hävdade att bilen går tystare med 4C. Det är ju i så fall ett argument för.

I övrigt har jag inte jämfört i likadana konfigurationer så jag kan inte yttra mig i sakfrågan.
PH
Jag har haft två V70, en med standardchassie och en med 4C. Jag tycker 4C chassiet är mycket bra då det behåller komforten från standardchassiet samtidigt som bilen blir mycket fastare, gungigheten jag upplevde med standardchassiet finns inte med 4C. Vidare så kan man ju med 4C välja hur hårt chassiet skall vara utifrån personlig preferens, själv tycker jag "Sport" är ett bra läge för vardagskörning.

En personlig gissning är att "Comfort" läget på 4C motsvarar standardchassie medans "Sport" motsvarar sportchassiet. I båda fallen tror jag man skall räkna med att ett icke 4C chassie är en smula "svajigare".
XLR8MF skrev:Jag har haft två V70, en med standardchassie och en med 4C. Jag tycker 4C chassiet är mycket bra då det behåller komforten från standardchassiet samtidigt som bilen blir mycket fastare, gungigheten jag upplevde med standardchassiet finns inte med 4C. Vidare så kan man ju med 4C välja hur hårt chassiet skall vara utifrån personlig preferens, själv tycker jag "Sport" är ett bra läge för vardagskörning.

En personlig gissning är att "Comfort" läget på 4C motsvarar standardchassie medans "Sport" motsvarar sportchassiet. I båda fallen tror jag man skall räkna med att ett icke 4C chassie är en smula "svajigare".
Jag inbillar mig att även Four-C sättningen är olika beroende på motorval så som det är på standardchassiet? Det är ju t.ex. milsvid skillnad mellan en V70 T6 och en V70 Bi-fuel utan four-C. Jag tycker V70 T6 standarchassie är ganska behagligt avstämt medans t.ex. 2.5T eller bifuel är som att ratta en segelbåt med avslitet roder.. typ :)

/Martin
S80V8AWD skrev:Tjena,

med lite sorg i hjärtat är det nu dags för oss att göra oss av med gamlingen. Allt pekar just nu mot ännu en S80 fast dieselkvarn och i "Ember Black" 8) istället!

Dock är vi inte hundra på om det blir ännu en bil med Four-C eller inte.. Till funderingen, tills nu så har vi bara kört S80s med "Four-C-chassit" och 18-samt 17"-fälgar. Vilket kan på underlag som vi kör på - det blir en hel del kullersten och lite sämre vägar - vara lite obekvämt ibland. Så frågan är väl egentligen hur standardchassit eller "komfortchassit" som dem kallar det står sig mot Four-C:et i de nämnda underlagen? Står nu i kvalet att välja antingen just Four-C eller Polestar. Det tyngsta argumentet dem båda emellan är att Polestar kan man "montera" i efterhand (vilket troligtvis inte blir av isf), det kan man inte med Four-C. Men som sagt, vi har aldrig kört en S80 med standardchassi, vad säger ni?

Måste dock sträcka lite på smilbanden och säga att det är ett väldigt angenämt "problem". :wink:
Kör på four-c, det är betydligt bättre alla dagar i veckan än standard och sportchassit. Jag valde bort four-c på min förra bil och tog sportchassiet vilket jag ångrade från dag 1.
Hej! På min förra xc70 hade jag inte 4c, då jag inte trodde det skulle passa/behövas på biltypen samt givetvis priset. När jag skulle byta valde jag till det o blundade lite för priset. Kan idag säga att det helt klart är att rekommendera om pengarna finns. Min förra bil kändes svajig o lite sjösjuk. Med 4c är det ett minne blott, kan säga att jag njuter av alla tre lägena. Med mina 19 tummare blir det riktigt komfortabelt i just comfortläge. Nog det läge som används mest. Blir dock inte svajig som den förra blev. I advanced blir det nästan som familjens bmw, något som förvånade mig riktigt mycket. Känns som man kan köra riktigt forcerat i detta läge. Tror också 4c samverkar med styrning o automatlådan. I vart fall om man ska tro säljaren. Jag kommer i vart fall välja 4c även nästa gång.
På min V60 T6 R-design saknar jag inte Four-C, då sportchassit är GRYMT!

Men jag körde S80 V8 Executive innan och på en sån "glidarbil" är Four-C ett måste! Även om man vara skulle välja att köra i t.ex Comfort-läget 100% av tiden så gör Four-C att alla ojämnheter i vägen försvinner och det gör det inte på sportchassit. Tycker dock att sportchassit på S80 verkligen är att föredra framför standardchassit!
Four-C har en stor fördel på exempelvis XC70 - man slipper känslan av svajighet. I advancedläget är bilen så pass hård att det trots markfrigången går att ta i rätt bra i böjarna. :D

Men prissättningen är även den hård. Vet inte vad som ligger bakom. Troligen god marginal för Volvo PV och det kanske dom kan behöva. 8)

/Henry
Four-C är rena himmelriket. Bilen blir ju helt underbar. Kostar förvisso några kronor extra.

100 miljarder kr :party:

OM RYSSEN KOMMER

… ”aldrig försökte” =[…]

Roligt när ett av mina gammla inlägg bid[…]

Hjulsidor Volvo 740 GL -91

Det började med att motorstarkare varianter a[…]