Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av atlas04
Min första fråga på detta forum: Hur får man upp en baklucka som gått i baklås?
Det klickar i låset när man trycker på fjärrkontrollen men det går inte att öppna
luckan med handtaget, kanske någon mekanisk del hoppat ur inuti luckan....
Hur får man upp luckan , vissa bilar har nödöppning med wire eller dyligt ,
för att kunna inspektera låsanordningen.
av atlas04
Eftersom jag är ny på detta forum så glömde jag att ange bil typ,
trodde att jag var inne på rätt forum dvs. V70 II - 08
Fortfarande tacksam för svar....
av SverreK
Mitt lås hade frusit. Det klickade i alla andra lås utom just bagageluckan när jag låste upp med fjärrkontrollen. Men på din beskrivning verkar det ju inte vara det.
av corzair
det är ju ett elektriskt lås så det är mao. ingen mekanisk förbindelse mellan låsknappen och låset, så kan ju vara något kabelbrott elr fel på knappen! var ut och tittade på min bil och i själva handtaget på insidan av luckan sitter det två skruvar, testa att ta loss den och se om det finns någon nödöppning bakom, verkade vara det som gick att ta loss från insidan, annars är det väl riva loss inredningen på luckan som gäller. (obs vilda gissningar) Lycka till:)
av oldtimersmc
Detta ger vid handen att man skall preparera för ett läge i framtiden så man står där själv, med andra ord plocka lös klädseln och rigga en lagomt grov fiskelina som man fäster i låsanordningen och sedan drar fram och döljer på lämpligt sätt.
Kryp in i bagaget och kolla efter om du kan hitta någon möjlig nöd öppning, som sista utväg så får du offra inredningen (kolla priset först på bildelsbasen).
Jag har herrgårdspaket på min v70II och där så är det elstängning och dito öppning, på den så är det en elmotor som drar igen luckan med kraft sista biten.
Har du herrgårdspack på din så kan det vara en säkring möjligen...
av oldtimersmc
Du säger att det "knäpper" i låset, testa att trycka på luckan så att mekanismen får det lite lättare att jobba kan ju vara något som ligger emellan och sätter luckan i spänn.
av tega
Råkade själv ut för samma sak men då hade kabeln gått av ett vanligt fel på volvo v70 har jag fått höra,men eftersom det knäpper i låset så är det nog inte felet.De finns ingen nödöppning eller liknande så det är bara att plocka loss klädseln, de är inte så svårt ta de bara lungt och försiktigt så är de bara att trycka dit den sedan.
av atlas04
Tack för tipsen ,har inte haft tid att åtgärda felet än, men nu förstår jag att
handtaget inte påverkar låset mekaniskt utan det är elektriskt.
Försökte köpa verkstads handbok till -08 men den hade inte kommit ut än,
tror att det kan vara svårt att komma åt klädsel clipsen nu när luckan är
stängd.
av oldtimersmc
Atlas bara brutalt våld kan lossa klädseln från insidan av en låst baklucka, men testa det jag föreslog...

..Drivaxel är ju en ganska dyr historia att[…]

Jag lyckades få en ny XC90, en provbil l&ari[…]

AI svarar med: "342 i Orbit: denna ventil anv[…]

Hade lite tur med samma problem som försvann […]