Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Superior
Jag ska köpa min första begagnade V70II och har försökt räkna lite på skillnaden i kostnad och vad som kommer att löna sig.
Har jag missat något, däck tex har jag inte med men det kommer ju slitas lika mycket på de olika.
Hur kommer värdeförlusten vara på de olika, vilken bil kommer att vara mest värd efter mina 3år som ägare? Är dieseln bättre restvärde på? Eller är etanolbilen en risk att köpa, dyr och frekvent att serva och ett eventuellt lågt andrahandsvärde?

Har räknat på att lånen på bilen är på 3333kr/månad 160000kr i lån, 5% ränta. Amortering på 5 år.

Diesel Etanol Bensin(i 2,5ft)
Skatt per månad 450 133 133
Förskring per månad 500 500 500
Parkering 630 630 630

Antal mil per månad 150 150 150
Bränslepris 14,69 10,13 14,28
Bränsleförb bl körning 0,65 1,2 0,95
Månatlig förbrukning 1432 1823 2035
Servicekostnad/månad 206 250 250

Total månadskostnad 6552 6670 6882
Total mk ex bränsle 5120 4847 4847

Kollar man om bilen bara skulle stå så är ju etanolbilen billigast. Men den kommer ju att rulla säkerligen 100-200 mil/månad.
Vad jag egentligen undrar är, ska man köpa en kinetic diesel eller en 2.0f/2,5ft momentum/summum?
Var kommer jag att vara mest ekonomisk? Jag vet det att när man väl står där med bilen känns det inte kul när pengar för service och soppa och skatt skall ut:(
Hjärtat säger en summumbil och diesel, men plånboken och min flickvän säger max 150-160kkr och max 7000mil...och det får man ingen dieselsummum för som inte gått aslångt...
160kkr och 7000 mil blir en svår kombination om man ska hitta en summum. Varför låser ni eller hon rättare sagt upp sig på 160? Gör ingen jätte skillnad i månaden att gå upp några tiotal tusen kronor till! Och är det så att 160 är smärtgränsen rent ekonomiskt så skulle jag rekommendera er till att titta på en V70N istället.
Variosboy skrev:160kkr och 7000 mil blir en svår kombination om man ska hitta en summum. Varför låser ni eller hon rättare sagt upp sig på 160? Gör ingen jätte skillnad i månaden att gå upp några tiotal tusen kronor till! Och är det så att 160 är smärtgränsen rent ekonomiskt så skulle jag rekommendera er till att titta på en V70N istället.
Smärtgränsen för henne var tidigare 100kkr, men jag har försökt förklara att man hittar inte en säker nyare bil som inte har en massa kommande trevliga problem för 100kkr... Jag har varit i det träsket och harvat förr. Och det blir bara dyrt:(
Jag skall försöka få med henne på en nyare för kring 180kkr men då vi ska ha barn i vår så är hon orolig för mammapeng mm. Dock så är vi inte direkt fattiga (ingenjör+psykolog) så kostnaden är egentligen inget problem....mer emotionellt tror jag:)
Heller en rejäl motor istället för SumFlum-paket om jag får välja.

Dieslar brukar ju vara sjukt överprisade som begbilar medans man kan få lågmilade fina bensin/flexi för samma peng.
VolvoB20 skrev:Heller en rejäl motor istället för SumFlum-paket om jag får välja.

Dieslar brukar ju vara sjukt överprisade som begbilar medans man kan få lågmilade fina bensin/flexi för samma peng.
Vilken är den rejäla motorn enl dig?
VolvoB20 skrev:Heller en rejäl motor istället för SumFlum-paket om jag får välja.
Som beg så kan man ju hitta både stark motor och utrustning till ett bra pris
Instämmer med VolvoB20 om att hellre välja rejäl motor än en massa lyxutrustning. Det sagt tycker jag iofs momentumpaketet är en lagom nivå iaf då det innehöll backsensor och xenonljus, vilket för mig är krav. Men motorn är ack så viktig, mitt förra bilköp var ett "snålköp" med en för klen bensinmotor och det var 4 år med en bil jag aldrig var riktigt nöjd med.... Min nuvarande bil är jag stormförtjust i, med tillräckligt med pulver för mina behov. Men provkör lite olika bilar och välj den du trivs bäst med. Titta inte så mycket på priset, så länge du ligger inom det spann du klarar av och tycker är rimligt. Priset glömmer du bort dagen efter du köpte bilen. Men du glömmer aldrig om du köpt en för klen bil, eller om du valt en för låg utrustningsnivå....
Varför har du räknat med skatt på Flexifuel? De är ju skattebefriade i 5 år om de är levererade efter 1 juli-09.
SverreK skrev:Instämmer med VolvoB20 om att hellre välja rejäl motor än en massa lyxutrustning. Det sagt tycker jag iofs momentumpaketet är en lagom nivå iaf då det innehöll backsensor och xenonljus, vilket för mig är krav. Men motorn är ack så viktig, mitt förra bilköp var ett "snålköp" med en för klen bensinmotor och det var 4 år med en bil jag aldrig var riktigt nöjd med.... Min nuvarande bil är jag stormförtjust i, med tillräckligt med pulver för mina behov. Men provkör lite olika bilar och välj den du trivs bäst med. Titta inte så mycket på priset, så länge du ligger inom det spann du klarar av och tycker är rimligt. Priset glömmer du bort dagen efter du köpte bilen. Men du glömmer aldrig om du köpt en för klen bil, eller om du valt en för låg utrustningsnivå....
Håller med, momentum känns som en rimlig nivå. Jag avskyr plasttyget som är på volvos stolar, det får mig verkligen att rysa!
Jag hade en S60 -02 2,4i för några år sedan, den var en kompromiss. Ville då haft en annan bil men köpte den ändå, och jag ångrade varje dag det inköpet. Gjorde dessutom 25000kr i ren förlust på den bilen:/
Därför är jag extra noga denna gång, vill inte köpa en bil där jag känner att varje mil gräver ett djupt hål i fickan och samtidigt så vill jag känna mig stolt över min bil. En svår kombination. Hade jag fått välja hade jag åkt till tyskland och hämtat en fräsch 520d -08 för 190kkr men det kommer jag inte göra pga en massa orsaker...bla 190kkr...och att andrahandsvärdet på import är tveksamt...
Superior skrev:

Vilken är den rejäla motorn enl dig?
Både 2,5T/FT och D5 (och 2.4D Polestar) är rejäla tycker jag.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7

100 miljarder kr :party:

OM RYSSEN KOMMER

… ”aldrig försökte” =[…]

Roligt när ett av mina gammla inlägg bid[…]

Hjulsidor Volvo 740 GL -91

Det började med att motorstarkare varianter a[…]