- sön 15 jan 2012, 09:50
#607587
Jag ska köpa min första begagnade V70II och har försökt räkna lite på skillnaden i kostnad och vad som kommer att löna sig.
Har jag missat något, däck tex har jag inte med men det kommer ju slitas lika mycket på de olika.
Hur kommer värdeförlusten vara på de olika, vilken bil kommer att vara mest värd efter mina 3år som ägare? Är dieseln bättre restvärde på? Eller är etanolbilen en risk att köpa, dyr och frekvent att serva och ett eventuellt lågt andrahandsvärde?
Har räknat på att lånen på bilen är på 3333kr/månad 160000kr i lån, 5% ränta. Amortering på 5 år.
Diesel Etanol Bensin(i 2,5ft)
Skatt per månad 450 133 133
Förskring per månad 500 500 500
Parkering 630 630 630
Antal mil per månad 150 150 150
Bränslepris 14,69 10,13 14,28
Bränsleförb bl körning 0,65 1,2 0,95
Månatlig förbrukning 1432 1823 2035
Servicekostnad/månad 206 250 250
Total månadskostnad 6552 6670 6882
Total mk ex bränsle 5120 4847 4847
Kollar man om bilen bara skulle stå så är ju etanolbilen billigast. Men den kommer ju att rulla säkerligen 100-200 mil/månad.
Vad jag egentligen undrar är, ska man köpa en kinetic diesel eller en 2.0f/2,5ft momentum/summum?
Var kommer jag att vara mest ekonomisk? Jag vet det att när man väl står där med bilen känns det inte kul när pengar för service och soppa och skatt skall ut:(
Hjärtat säger en summumbil och diesel, men plånboken och min flickvän säger max 150-160kkr och max 7000mil...och det får man ingen dieselsummum för som inte gått aslångt...
Har jag missat något, däck tex har jag inte med men det kommer ju slitas lika mycket på de olika.
Hur kommer värdeförlusten vara på de olika, vilken bil kommer att vara mest värd efter mina 3år som ägare? Är dieseln bättre restvärde på? Eller är etanolbilen en risk att köpa, dyr och frekvent att serva och ett eventuellt lågt andrahandsvärde?
Har räknat på att lånen på bilen är på 3333kr/månad 160000kr i lån, 5% ränta. Amortering på 5 år.
Diesel Etanol Bensin(i 2,5ft)
Skatt per månad 450 133 133
Förskring per månad 500 500 500
Parkering 630 630 630
Antal mil per månad 150 150 150
Bränslepris 14,69 10,13 14,28
Bränsleförb bl körning 0,65 1,2 0,95
Månatlig förbrukning 1432 1823 2035
Servicekostnad/månad 206 250 250
Total månadskostnad 6552 6670 6882
Total mk ex bränsle 5120 4847 4847
Kollar man om bilen bara skulle stå så är ju etanolbilen billigast. Men den kommer ju att rulla säkerligen 100-200 mil/månad.
Vad jag egentligen undrar är, ska man köpa en kinetic diesel eller en 2.0f/2,5ft momentum/summum?
Var kommer jag att vara mest ekonomisk? Jag vet det att när man väl står där med bilen känns det inte kul när pengar för service och soppa och skatt skall ut:(
Hjärtat säger en summumbil och diesel, men plånboken och min flickvän säger max 150-160kkr och max 7000mil...och det får man ingen dieselsummum för som inte gått aslångt...