Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har ett fel på min bil som de efter flera försök inte lyckats fixa. Ibland slocknar radio, telefon, parkvarnare, GPS etc. Det enda som funkar är klimatanläggningen (ja, och motorn...). Det kan pågå hela resan eller 2 sekunder. Hittar inget fel på verkstaden.
a/ kan ju vara så att de inte riktigt går med på att lösa tillbaka bilen om de inte själva upplever felet
b/ enl konsumentköplagen tas en vara tillbaka om de inte har reparerats efter tre försök - för bilar gäller ett standardiserat prisavdrag
c/ vet någon hur detta regleras mellan Volvo central och återförsäljare? Det kan ju påverka hur sugna de är på att köpa tillbaka bilen eller väljer att snacka bort det... om bilens 300 000 kr netto efter 3000 mil blir 260 000 är det ju en bra affär för mig, men är det det för åf? Skickar de bilen till Göteborg...?

PH
Kan berätta hur Volvo hanterade ett sådant ärende för oss. Det gällde en V70, en av de tidigaste D5orna, my 02, så det är nu några år sedan. Farthållaren fungerade inte som den skulle, vilket jag påpekade redan veckan efter leveransen. Först byttes massor av komponenter utan resultat, därefter bad Volvo att få bilen till Göteborg. Efter 4 veckor där (medan vi hade gratis hyrbil) kom bilen tillbaka med samma fel. Efter någon tid bad Volvo att få den till Göteborg igen. De hade den åter 4 veckor (medan vi, igen, hade gratis hyrbil). När bilen kom tillbaka fanns fortfarande samma fel. Vi fick då erbjudande om återköp. Bilen var då 20 månader gammal och hade gått 10 500 mil (långpendlade 16 mil t.o.r. till mitt jobb dagligen). Vi betalade SEK 75 000 emellan och fick en identisk V70 D5 my 04 (där allt fungerade).

Kan f.ö.berätta att vi nu är inne på vår 4e V70 D5, en my 10. Har totalt avverkat ca 45 000 mil med dem och är mycket nöjda. Utom farthållarproblemet med den allra första så har vi i stort sett inte haft några av de problem som diskuterats på forumet (t.ex. länkarmar). På vår nuvarande my 10 har vi dragits med en 'nervös' motorbaklucka, som ibland vägrat att bli kvar i stängt läge. Problemet klarades av på garantin genom byte av diverse komponenter.
Spoiler »
Tack för infon! Länge sen nu men uppskattade du/ni 75 000 till skillnaden i värde mellan bilarna? Eller var det tom förmånligt? Normalt brukar ju själva transaktionen kosta 20-30 000 åtminstone numera, dvs byter man en bil som har hallpris 189 000 till en annan med hallpris 189 000 betalar man 25-30 emellan...
PH
Du tar o kontaktar försäljningschefen, där kommer ni överens om hur ni skall lösa problemet.
Om det blir ett återköp eller inbyte beror ju på om du vill ha en Volvo igen eller inte.
Jag kan nog konstatera att du kommer få ett bättre pris för den gamla om du väljer en ny Volvo, då finns möjligheten att du får ett bra mellanpris...det är bra att stå på sig, begär offert på lite olika alternativa nya Volvobilar och förhandla därefter.
Som det ser ut nu blir det en Volvo igen. Den ligger mkt bra till i pris, A6 är rätt tråkig om den kostar under 450 och innebär ingen bättre komfort än Volvo (däremot givetvis bättre på en del grejer), akustikrutor 12000, soltak 19000, xenon 15000, metallic 11000, GPS 30000... En 530iT skulle det vara i så fall men den blir väldigt dyr... funderar på att vänta in MY13 men vet inte när de kommer.../PH
Det bästa är att tala med garantiansvarig hos ÅF.

Jag fick en bil återköpt. Bilen var mindre än ett år gammal och hade gått ca 1 000 mil. Men det var minst sagt ett satans skrivande fram och tillbaka, samt ringande, innan Bilia tog sitt ansvar.
Jag förde dagbok på varje samtal och brev, samt åtgärd i ärendet. Men det var sex månaders argumentation.
Det var var nog det viktigaste. För när deras motargument om diverse bla, bla, bla så var det bara till att hänvisa till datum och klockslag och vem man talat med, och om vad.

Till slut insåg Bilia att dom misslyckats reparera min bil. Det skulle kosta alldeles för mycket att återställa den i korrekt skick, så dom löste den helt enkelt. (Motorbyte nr 3 på 1 500 mil. Dom hade satt i fel sorts motor, andra gången. Gjutfel i den första)

Det var bara att gå in i bilhallen och beställa ny bil. Mellanskillnaden skulle sedan debiteras på ett internkonto hos Volvo.

Jag fick betala en summa för dom körda milen och fick en årsmodell nyare.

Det finns ett ställe jag aldrig sätter in fötterna på igen. Det är Bilia Vinsta.

100 miljarder kr :party:

OM RYSSEN KOMMER

… ”aldrig försökte” =[…]

Roligt när ett av mina gammla inlägg bid[…]

Hjulsidor Volvo 740 GL -91

Det började med att motorstarkare varianter a[…]