Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej

Är det möjligt för xenonstrålksstarna att utan yttre påverkan börja lysa lite mera ner än tidigare. Jag tycker att mina dom senaste dagarna har en lite kortare ljusbild än tidigare, vet inte riktigt om det är inbillning eller ej!

/Kim
Jag tycker alltid min ljusbild har varit kort. Klagade på det på förra servicen men de sade det var normal ljusbild. Blir nästan bländad av halvljuset då det lyser kraftigt från bilen och kanske 20 m fram men sen är det svart....
SverreK skrev:/.../Blir nästan bländad av halvljuset då det lyser kraftigt från bilen och kanske 20 m fram men sen är det svart....
I "Transportstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om kontrollbesiktning" TSFS 2010:84 bilaga 1 under bedömning rörande strålkastare står följande:
Bländande
För bilar med en strålkastarhöjd upp till 1 m ska halvljuset anses bländande om nedvinklingen är < 5 cm/10 m, samt för bilar med en strålkastarhöjd högre än 1 m ska halvljuset anses bländande om nedvinklingen är < 10 cm/10 m.

Centrum på halvljusstrålkastaren på V70II är ungefär 66 cm över marken. Det betyder att de får lysa 132 m på halvljuset innan det blir nedslag på besiktningen. Dock är allmänna rekommenderade inställningen (om inte tillverkaren specar annorlunda) en nedvinkling om 10cm/10m, dvs 66 m längd på halvljuset för V70II. Mellan två vita kantreflexstolpar på landsvägarna är det 50 m.
Tycker ofta man kör om bilar - både med och utan - xenon på motorvägen som har olämpligt kort halvljus. Inte minst lastbilar. Är det fabriksxenon kan det ju inte vara så att man råkat dra i knappen för ljuslängdsreglering... tror inte att givaren gett upp, det borde ha givit tydligare effekt... men vet inte... be dem ställa ned 0,5% på Volvo så lyser det långt om det inte är något fel på något.../PH
Inga felmeddelande. Det är en känsla, ni vet när tycker något är annorlunda men inte är riktigt säker på vad. Man kör ju bilen så ofta så man är lite i symbios med den så, i varje fall jag, reagerar på alla förändringar, små eller stora.

/kim

Ja det har aldrig varit så mycket lekstuga i[…]

Hjulsidor Volvo 740 GL -91

Kolla först så du kan ha 14" p&ar[…]

Dom uppdaterar inte per automatik på dessa.

Tar man bort skatterna får man mer över[…]